MDNA: Madonnin výprodej pop music

5. duben 2012

Mluvit o současném popu jako o nějakém hudebním žánru je poněkud zavádějící; jako pop lze dnes totiž označit takřka jakýkoliv hudební počin bez ohledu na žánr a s nutnými atributy všeobecné přístupnosti, líbivosti a s délkou skladeb zpravidla nepřesahujících tři a půl minuty.

Pop je vlastně každá hudba, která je již předem tvořena s cílem zalíbit se co nejširšímu publiku – a bavit. Možná i proto je komerčně nejúspěšnější popová hvězda všech dob Madonna ve svém slovníkovém heslu na Wikipedii označena za bavičku, a nikoliv hudebnici. Pokud by šlo někomu přiřknout popový status nejspíše, bude to právě třiapadesátiletá Američanka s italskými kořeny, která už skoro třicet let okupuje přední příčky hitparád všude po světě. Nejinak tomu je i s jejím aktuálním a v pořadí již dvanáctým albem nazvaným MDNA, které vyšlo 23. března.

Moment, který dobře popisuje současnou pozici Madonny, je první singl z desky nazvaný Give Me All Your Luvin'. Hlavní hlas v něm sice pochopitelně drží sama Madonna, doprovází ji ale rapperka Nicki Minaj a londýnská hudebnice se srílanskými kořeny M.I.A. Skladba nijak zásadně nevybočuje z dance-popové škatulky, ve které se Madonna už nějakou dobu pohybuje a rapové hostovačky jsou spíše zpestřením než opravdovým vylepšením. Důležité ale je, jak jsou obě hostující hudebnice ztvárněné ve videoklipu. Madonna si je totiž aranžuje způsobem, ze kterého se zdá, jakoby k ní obě vzhlížely a zároveň ji chránily před pohrdáním z tábora posluchačů nezávislé hudby. Přestože singl patří k tomu lepšímu z desky, jako celek působí spíš absurdně. Povoláním zmíněných rapperek totiž jakoby Madonna přiznávala, že propast mezi ní a současnou hudbou se nebezpečně zvětšuje.

02598112.jpeg

Podobných překlenovacích mostů mezi Madonnou a zbytkem hudebního světa je na desce více – i samotný na taneční drogu extázi odkazující název MDNA, psaný kapitálkami a s vynechanými samohláskami (kromě té poslední) se v určitém smyslu inspiruje u současného trendu jmen producentů a projektů jako je HTRK, SBTRKT, CHLLNGR či TNGHT. Madonnino výlučné postavení na špici hudebního průmyslu je samotným jeho fungováním a existencí podmíněno – Madonna rozhodně nevytváří nové trendy ani neposunuje hranice hudby.

Naopak, její tvorba, zcela dle zlatých pravidel úspěšného popu, si ze současných zvukových trendů vypůjčuje ty nejfunkčnější a nejvýraznější momenty. Na MDNA tak uslyšíte subbasové poryvy z dubstepu, valivé disco beaty jak ze stáje Ed Banger nebo halekavý urbánní funk coby poznávací znamení většiny dnešního r'n'b. Zkušenými producenty smíchaný výsledek má pak očekávatelnou podobu vypočítavého kýče. Chce však někdo od Madonny ještě něco jiného?
Těžko si v popkulturní současnosti představit zpěvačku, u které je hudba tak málo důležitá jako u Madonny.

02598113.jpeg

Madonna je zkrátka firma, instituce, u které vydání nového alba připomíná spíše promoakce automobilek při představení nového vozu. Je poučné sledovat, jak obratně Madonna proplouvá marketingovými vodami a jak schopná obchodnice to je. Zapomenout při tomhle pozorování na její hudbu je ale více než snadné, a co víc – vlastně to ani ničemu nevadí.

Madonna – MDNA (Interscope, 2012)

autoři: Jan Bárta , Jiří Špičák
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.