Hvězdy přerušují koncerty. Po pandemii je lidé trefili mobily i kuřecími nugety

Kultura AP, Kultura
4. 7. 2023 13:56
Bývaly doby, kdy zpěvákům jako Tomu Jonesovi posluchačky házely na pódium podprsenky. Po pandemii koronaviru ale přibývá umělců, kteří museli přerušit koncert poté, co je předmět hozený z publika zasáhl. Hudebníci vyzývají ke zmírnění extrémních projevů fanouškovství, zatímco pořadatelé zvažují zavedení přísnějších bezpečnostních opatření, píše agentura AP.
Britského zpěváka Harryho Stylese vloni fanoušci v New Yorku trefili kuřecími nugety.
Britského zpěváka Harryho Stylese vloni fanoušci v New Yorku trefili kuřecími nugety. | Foto: Backgrid UK / Profimedia.cz

Minulý týden devětadvacetiletou americkou country hvězdu Kelseu Ballerini při koncertu ve státě Idaho zasáhl náramek hozený kýmsi z publika. Zpěvačka přestala, sundala kytaru a na chvíli odešla, načež se vrátila a promluvila k publiku. "Někdo po mně hodil náramek a trefil mě do oka. Jsem v pořádku, víc mě to vyděsilo než opravdu zabolelo," napsala později na Instagramu, kde vysvětlila, že se v zákulisí potřebovala uklidnit.

Tentýž den americká raperka Sexyy Red přerušila vystoupení, když lidé ani po opakovaných výzvách nepřestali házet na pódium plastové lahve. Ze stejného důvodu vloni svou show na festivalu v Miami předčasně ukončil raper Kid Cudi, když jej zasáhla lahev.

Minulý měsíc ke zpěvačce Avě Max uprostřed taneční choreografie v Los Angeles přiběhl fanoušek, vlepil jí facku a utekl. "Dal mi takovou ránu, že jsem to cítila až na vnitřní straně oka," napsala umělkyně na Twitteru. Opakovaně se pak terčem stal britský zpěvák Harry Styles. Jednou ho fanoušci zasáhli do oka bonbonem Skittles, nedávno mu na pódium hodili kuřecí nugety. Když vystoupení přerušil, posluchači na něj ještě křičeli, aby nugety snědl. Zpěvák se omluvil, že nejí maso.

"Koncerty mají být bezpečným místem, kde hudba lidi stmeluje. Ne že se umělci začnou bát, jestli je netrefí nuget," říká vědkyně Morgan Milardová z Institutu pro populární hudbu při americké vysoké hudební škole Berklee College of Music. Připomíná, že už teď někteří pořadatelé zakazují crowdsurfing, kdy hudebník nebo posluchač skočí do davu a lidé si jej posílají na rukách nad hlavami, či takzvané mosh pity, kdy na sebe tancující fanoušci divoce narážejí v kruhu. "Možná k zákazům přibude házení předmětů na pódium. Každý, kdo přijde na koncert, nese část zodpovědnosti i za to, aby se lidé kolem něj cítili bezpečně," myslí si vědkyně.

Lidé na pódium často hází své mobilní telefony v naději, že je interpret zvedne a natočí na něj kus videa, za něž pak majitel dostane lajky na sociálních sítích a sám se stane hvězdou. Trend se začal šířit poté, co takto několika fanouškům vyšly vstříc mladé hvězdy jako Olivia Rodrigo.

Minulý měsíc byl naopak sedmadvacetiletý Američan zatčen poté, co svým mobilním telefonem v New Yorku zasáhl zpěvačku vystupující pod pseudonymem Bebe Rexha. Ta později sdílela video s viditelnou modřinou a třemi stehy přes obočí, kam ji přístroj zasáhl. Útočník podle hudebního časopisu Rolling Stone přiznal policii, že mu přišlo "vtipné zkusit, jestli ji trefím". Své konání zkoušel hájit tím, že se jedná o trend na sociální síti TikTok.

Zpěvačce Pink pro změnu koncem června v londýnském Hyde Parku kdosi hodil na pódium plastový pytlík s práškem a zakřičel, že se jedná o popel jeho matky. Pink se zarazila. "Co že to je, popel vaší matky? O tomhle nevím, co si myslet," reagovala. Hned pytlík odložila a zpívala dál.

Expert na popkulturu David Schmid z univerzity v americkém Buffalu připomíná etymologii slova fanoušek, jež má kořeny v označení pro fanatika, tedy slepě či vášnivě zaujatého náboženského horlivce. "Podobně dnes spousta fanoušků považuje hudební celebrity za polobohy. V tomto ohledu můžeme vnímat pódium jako pomyslný oltář, na které publikum umisťuje předměty určené ke zbožňování," přirovnává expert.

Časopis Rolling Stone nabízí prozaičtější vysvětlení. Podle něj lidé během pandemie zapomněli, jak se chovat na koncertech. Zároveň dospívá nová generace posluchačů, která právě kvůli hygienickým opatřením proti šíření koronaviru neměla kde si návyky osvojit a místo toho trávila čas na sítích, jako je TikTok. Tam se šíří mimo jiné výzvy spojené s překračováním hranic či nebezpečnými činy.

K podobnému závěru v článku britské BBC dochází Lucy Bennettová z Cardiffské univerzity, jež zkoumá vztah mezi interprety a fanoušky. "Něco se mění. Jsme svědky více jednotlivých incidentů, kdy návštěvníci fyzicky naruší průběh koncertu. Může to souviset s pandemií, kdy lidé na vystoupeních nemohli být fyzicky přítomní," připouští pedagožka.

Podle ní se ale posluchači zároveň snaží zaujmout své oblíbené interprety, což je v době sociálních sítí čím dál těžší. "Pokud jste s nimi na jednom místě a něco po nich hodíte, vynutíte si jejich pozornost," říká.

Dříve se příznivci hvězd jako zpěvačky Pink sdružovali ve fanklubech. Dnes to mají díky internetu jednodušší, nejslavnější interpretky od Taylor Swift po Beyoncé okolo sebe udržují rozsáhlé komunity příznivců, kteří sledují každý jejich krok.

Právě sociální sítě, kde muzikanti komunikují s lidmi napřímo, a ne třeba přes média jako dřív, ale vytvářejí situaci, kdy si posluchači díky každodennímu styku s hvězdami mohou začít myslet, že se s nimi skutečně přátelí. A to přispívá ke smazávání hranic, upozorňuje odbornice Laurel Williams, jež vyučuje behaviorální vědy na texaské Baylor College of Medicine.

Nedodržování hranic mezi interpretem a posluchačem už přitom vedlo k tragickým událostem. Roku 1971 fanoušek v londýnském divadle vyskočil na pódium a shodil zpěváka Franka Zappu. Ten při pádu ztratil vědomí, málem si zlomil krk a dočasně skončil na vozíčku. Fanoušek se u soudu hájil tím, že začal žárlit, když jeho přítelkyně řekla, že Zappu miluje.

Jednou z nejsmutnějších kapitol v popové hudbě zůstává vražda anglického hudebníka Johna Lennona, bývalého člena Beatles, který byl roku 1980 zastřelen fanouškem před svým bydlištěm v centru New Yorku.

V začátcích punku publikum na interprety plivalo, například na posledním koncertu kapely Sex Pistols v roce 1978 lidé zasypali muzikanty "kostkami ledu, kelímky, botami, mincemi, špendlíky a snad kameny", popsal novinář Greil Marcus.

V roce 2004 zpěváka Davida Bowieho v Norsku trefilo lízátko přímo do oka. A předměty létaly i opačným směrem. Vloni zpěvák Axl Rose oznámil, že po desítkách let přestane házet mikrofon divákům na koncertech skupiny Guns N’ Roses poté, co posluchačka odešla s modřinami pod očima.

Nyní ale situace začíná eskalovat. Popová hvězda Miley Cyrus v minulém čísle časopisu Vogue seznala, že už nechce vystupovat na stadionech nebo ve velkých halách. "Necítím napojení na lidi. A necítím se při tom bezpečně," uvedla.

Proti praxi se rovněž ohradil raper Tyler the Creator. "Přestaňte na pódium házet svoje krámy, nestojím o ně," napsal na Twitteru.

Některé fanouškovské komunity se snaží uklidnit samy, například příznivci Taylor Swift si na síti Reddit stanovují vlastní pravidla chování. "Prosíme, neházejte nic na pódium. Ani podprsenky, ani hračky, ani dárky či květiny, prostě nic," apelují mimo jiné.

Podle agentury AP však současná vlna klidně může vyústit v to, že si muzikanti do smluv s pořadateli prosadí přísnější bezpečnostní opatření. Výzvu čtenářům již otiskl časopis Rolling Stone. "Je zvláštní, že to vůbec musíme psát, ale buďte tak hodní a nic po umělcích neházejte. Nikdo nechceme, aby se z koncertů stalo stejné peklo jako z bezpečnostních kontrol na letištích," varuje časopis.

Video: Ruské symboly už v hudbě nemám, říká raperka Annet X

"Svým ruským kořenům neuteču a nechci jim utíkat," řekla česká zpěvačka a raperka Annet X v pořadu Spotlight. | Video: Aktuálně.cz, Jakub Zuzánek
 

Právě se děje

Další zprávy