TOPlist

Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Social into that MastheadOverlay zone

Like Red On A Rose: Alan Jackson v novém kabátě

Alan Jackson - Like Red On A RoseAlan Jackson si pro rok 2006 připravil několik opravdu vyjímečných projektů. Na konci února vyšlo dnes již legendární gospelové album „Precious Memories“, které se během několika měsíců stalo nejúspěšnější gospelovou náhrávkou od představitele hlavního proudu country. Záznam akustického koncertu z Rymanova Auditoria, na kterém tyto gospelové písně zazněly, se později stal prvním Alanovým koncertním DVD. 26. září zpěvák vydal nové řadové album s názvem „Like Red On A Rose“, které však Alana Jacksona představuje v úplně jiném světle. Při prvním poslechu posluchač patrně zažije šok, protože uslyší Alana v úplně jiném stylu, než na jaký je zvyklý. Alan Jackson je 17 let na špici současné country scény především díky tomu, že je věrný ryzí country a ryzímu honky tonku a nenechá se příliš ovlivnit současnými trendy. Na druhou stranu je Alanovi tento postoj někdy vytýkán, protože podle některých může tento styl ortodoxního pojetí country být někdy trochu nudný. V tomto směru může být dosti výmluvný také fakt, že z posledního alba What I Do, které je opět precizním dílem nabízejícím ten nejlepší honky tonk, nevzešel jediný větší hit. Byl tedy rozhodně čas pro změnu, ke které Alana částečně inspirovala poznámka Vince Gilla, který na jednom předávání CMA Awards uvedl Alanovo vystoupení slovy: „S Alanem Jacksonem vždy víte, co dostanete. Přesně jako v McDonald’s.“ Když se však nyní Alan rozhodl vyzkoušet něco nového, fanoušci jsou zděšení a na nové album se dívají skrze prsty. Novinka „Like Red On A Rose“ je totiž opravdu úplně něčím odlišným a album rozhodně nelze hodnotit po prvním poslechu. Alanovi Jacksonovi a Alison Krauss, která album produkovala a celou jeho koncepci prakticky vymyslela, se podařilo vytvořit naprosto unikátní směsici country, blues, soulu a popu. Alan se nebál vyzkoušet něco nového, přičemž nikdo netušil, jak by toto album mohlo být přijato posluchači. Joe Galante, šéf RCA, tento odvážný počin nazval dokonce „výstřelem do tmy“. Zrodilo se tak jedno z nejkontroverznějších alb posledních několika let, jedněmi milované, jinými zatracované. Pojďme se proto blíže seznámit s tímto neobyčejným a ojedinělým projektem, který si nedávno vysloužil nominaci na Grammy.
Alan Jackson - Like Red On A RoseVznik tohoto alba je poměrně známý: v listopadu 2005 během natáčení koncertu Grand Ole Opry v Carnegie Hall se Alan Jackson zeptal Alison Krauss, zda by nechtěla produkovat jeho nové album. Na počátek této spolupráce dnes již Alan vzpomíná s úsměvem: „Řekl jsem Alison, že již mnoho let chci natočit bluegrassové album a zeptal jsem se jí, jestli by mi s ním nechtěla pomoci. Ona souhlasila, a tak jsme natočili album, na kterém však po bluegrassu není ani stopy.“ Alison Krauss totiž přišla s úplně jiným projektem – kolekcí písní, ve kterých muž středního věku reflektuje svůj dosavadní život. Alan nechal Alison při práci volnou ruku, která se tak kompletně postarala o výběr písní, výběr muzikantů i celkové aranžmá. Alison Krauss vybrala písně, které ji zaujaly během let, ale nepřišly jí vhodné pro ženské podání. Důležitou figurou v celém projektu je Robert Lee Castleman, dvorní textař Alison Krauss, který přispěl hned čtyřmi písněmi. Alison Krauss vybrala do užšího výběru písní rovněž několik temnějších skladeb pojednávajících o různých rodinných problémech, ale Alan je odmítl nahrát, protože se s nimi nemohl ztotožnit. Koncepce alba byla taková, aby písně vyprávěly o muži, který dělá věci jinak než když byl mladší, a proto byly zařazeny pouze ty písně, které nějakým způsobem odrážejí Alanův život. Album je nahrané čistě akusticky s dominujícím pianem, bicími, elektrickými kytarami, dobrem a varhany. Vliv Alison Krauss dobře ilustruje výběr hudebníků a doprovodných zpěváků, mezi kterými nechybí Jerry Douglass, Dan Timinski, Sam Bush, Cheryl White, Viktor Krauss, Michael McDonald, Suzanne Cox, Jim Cox, Sidney Cox a Lee Ann Womack. Přestože je většina skladeb v podobném rytmu, na albu není jediné slabší místo a každá píseň je něčím vyjímečná. Podívejme se tedy na složení alba krok za krokem.

Anywhere On Earth You Are
Píseň o muži dychtícím po jeho milované, se kterou však nemůže být. Velice zajímavý start, který navodí atmosféru celého alba a připraví vás na Alana Jacksona, jak ho ještě neznáte.
Good Imitation Of The Blues
Poslech této tklivé bluesové balady je skutečným zážitkem. Celkový rytmus je navíc umocněn velice výraznými bicími.
Like Red On A Rose
Titulní píseň celého alba, která vzbudila rozruch již v srpnu, kdy vyšla jako singl a předznamenala příchod něčeho zvláštního. Zajímavý poetický text z pera Roberta L. Castlemana překvapí mnoha neobvyklými metaforami.
Nobody Said It Would Be Easy
Tento další skvost pojednává o muži, který miluje svou práci, při které však musí hodně cestovat a přitom ho ničí, že nemůže být se svou rodinou. Zajímavý rytmus s rychlejším tempem.
Don’t Change On Me Now
Jedna z nejlepších písní na albu. Muž, který miluje svou lásku, nechce, aby se na ní cokoli změnilo. Countryová píseň s gospelovým nádechem, podbarvená výraznými vokály Alison Krauss a Lee Ann Womack.
The Firefly’s Song
Klíčová píseň alba, vysvětlující koncepci celého projektu. Alan Jackson si velmi oblíbil píseň „The Lucky One“ od Alison Krauss a měl tajný plán, že pokud by ji Alison nevydala jako singl, tak že by ji někdy později nahrál on. Píseň se však pro Alison stala velkým hitem. Když o tom při práci na novém albu řekl Alison, pověřila Alison autora této písně, Roberta Lee Castlemana, aby napsal novou píseň s podobnou melodií a zároveň do písně zakomponoval poselství celého alba. Vznikla tak jedinečná píseň o muži, který se s přibývajícím věkem mění, mění rovněž své zvyky a vše prožívá daleko intenzivnějí než když byl mladší („I don’t love you like I used to, this ol‘ man loves you more“). V Alanově podání tato píseň navíc dokonale vystihuje zpěvákovu současnou situaci:
I used to sing with a young man’s voice
A young man’s heart and a young man’s choice
I hope my song is what you’re longing for
I don’t sing like I used to
Sometimes less is more
Wait A Minute
Další nádherná akustická skladba, která v několika slovech dokonale vyobrazí rozpor muže, který se neustále rozhoduje mezi dvěma životními láskami – životem na cestách a svou milovanou.
Alan Jackson - Like Red On A RoseHad It Not Been You
Tato jedinečná píseň od Sidney Cox byla napsána speciálně pro toto album. Pojednává o muži, jemuž dala láska lepší život a rovněž z něho udělala lepšího člověka. Muž se v písni snaží vypočíst, co vše by v jeho životě bylo jinak, kdyby nepotkal svou lásku. Jedna z největších perel na albu.
A Woman’s Love
Známá Alanova píseň z roku 1998, nahraná v úplně novém aranžmá a s novým frázováním, které písni dalo zcela nový rozměr a dělá z ní jednu z nejsilnějších nahrávek celé kolekce. Tato skladba, která jako jediná píseň z alba pochází z Alanova pera, bude dalším singlem.
Don’t Ask Why
Text této pozoruhodné písně nastiňuje zajímavou životní záhadu. Muž miluje ženu a s přibývajícím časem si myslí, že by mohl porozumět, proč a co na ní vlastně tak miluje, i když ve skutečnosti se opak stává pravdou a vše se ještě více komplikuje.
As Lovely As You
Tradiční countryová píseň, okořeněná bluesovými varhany, které nahrávce dodávají velice romantický nádech. Tato píseň se asi nejvíce přibližuje k Alanovu zažitému stylu, na který jsme zvyklí z jeho dřívějších nahrávek.
Where Do I From Here (A Trucker’s Song)
Jedna z nejpozoruhodnějších skladeb na albu, ve které se střídají sloky známého Fosterova evergreenu „Oh Susanna“ s novým textem Roberta Lee Castlemana. Tklivé spojení Alanova čistého přednesu „Oh Susanna“ s rychlejším countryovým refrénem je vskutku úchvatné. Tato píseň by si jistě zasloužila být singlem.
Bluebird
Velice temná píseň o ztracené lásce z pera Leona Russela dokonale celou kolekci uzavírá. Zážitek z poslechu této písně zvláště umocňuje sólo na harmoniku.

Všechny skladby na sebe hladce navazují a skutečnost, že na albu není jediná rychlejší píseň, vytváří dokonalou a ničím nerušenou romantickou atmosféru. Alan Jackson v nahrávkách podává nejlepší pěvecký výkon své kariéry a jeho jemný bariton je opravdu působivý. První poslech alba může být trochu rozpačitý, protože slyšíte Alana Jacksona zpívat způsobem, který jste nečekali ani nikdy předtím neslyšeli. Když si však album pustíte vícekrát, po nějaké době se ho již nebudete moci nabažit. Pokud jste tedy vyznavači tradiční country a čekali jste od nového Alanova alba další honkytonkové vypalovačky, dejte prosím této nahrávce šanci. Zapalte doma svíčky, nalijte si červeného vína a nechte na sebe působit kouzlo této romantické nahrávky.

*** Celkový čas 49:35 ***
 1. Anywhere On Earth You Are
 2. Good Imitation Of The Blues
 3. Like Red On A Rose
 4. Nobody Said It Would Be Easy
 5. Don’t Change On Me Now
 6. The Firefly’s Song
 7. Wait A Minute
 8. Had It Not Been You
 9. A Woman’s Love
10. Don’t Ask Why
11. As Lovely As You
12. Where Do I From Here (A Trucker’s Song)
13. Bluebird

avatar Autor: on 29.12.2006. Filed under Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*