gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

29.04.2014 Porta mírně spoutaná aneb musíš jít dál (Jaromír Urban - davy)    PDF Tisk Email
Názory
Dal jsem si předsevzetí, že až odehrajeme oblastní kolo Porty, tak o tom napíšu článek – zase z trochu jiného úhlu pohledu. Dlouho jsem ale nevěděl, jak by se měl ten článek jmenovat.
Až se v diskusi pod článkem „Bouře ve sklenici vody?“ objevil příspěvek Luboše Hrdličky a o názvu jsem měl najednou jasno. Právě Luboš Hrdlička je autorem „jihočeského spirituálu“ Musíš jít dál, se kterým Nezmaři zabodovali na Portě 1984.
Úvodem si položím otázku, jaké důvody vedou kapelu nebo jednotlivce k přihlášení na Portu. Neberu teď v úvahu, že je to kvůli atmosféře. Na některých kolech ta atmosféra není tak dobrá, jak by měla být.
Podle mě existují dva hlavní důvody, proč se hlásit na Portu. Jednak je to kvůli určitému zviditelnění, a to nejen přímo v prostoru konání soutěže. Následně se totiž může objevit příslušný článek na Folktime nebo e-portýru, případně i jinde, a účinkující zde bude jmenovitě uveden, i kdyby skončil v poli poražených. Možná bude i krátce pochválen. Druhým důvodem je možnost pohovoru s porotou. Pohled odborníka má větší váhu než neobjektivní chvála od fanoušků.
Ovšem je třeba správně zvolit oblastní kolo, aby se účinkující dočkal těchto portovních vymožeností.
Existuje spousta faktorů, které ovlivňují výběr oblastního kola. V první řadě je to samozřejmě kilometrická vzdálenost. Ale další faktory jsou též důležité: prostředí, zkušenosti pořadatelů, kvalita ozvučení, nutnost placení startovného, počet soutěžních skladeb, možnost občerstvení a samozřejmě i atmosféra. Plus publicita zvoleného kola a možnost pohovoru s porotou, pro někoho i obsazení poroty.
Je třeba brát v úvahu i soutěžní řád Porty. My jsme při volbě oblastního kola byli omezeni pravidlem č. 3 „soutěžící osoba se může jednoho oblastního kola zúčastnit maximálně ve dvou formacích“. Jeden náš člen je natolik muzikantsky aktivní, že byl v našem regionálním kole Poohří hlášen ve dvou jiných sestavách, takže jsme se přihlásili jinam, konkrétně do Krušnohorského kola.
Čímž jsme na tom vydělali, protože kolo Poohří konané v Březové u Sokolova nemá ani velkou publicitu, ani zde nejsou pohovory s porotou. A jak jsme se dozvěděli, nekonaly se ani letos. Porota se prostě rozprchla a soutěžící se dozvěděli pouze výsledky bez dalších užitečných informací. Dalším naším plusem bylo, že v Krušnohorském kole se hrají čtyři soutěžní skladby oproti březovským třem. Mínus bylo jediné: v Poohří se udílejí i zvláštní individuální ocenění poroty, zatímco v Krušnohorském kole ne.
Jenže jsme se též dozvěděli, že někteří organizátoři zvažují do budoucna zrušení části pravidla č. 2 „pokud je jedna soutěžící osoba členem jiné formace (s jiným názvem), může s touto formací účinkovat i v soutěži jiného oblastního kola“ a přitvrzení pravidla č. 3. Prostě někdo se snaží o to, aby si tzv. obojživelníci (členové více kapel) vybrali pouze jednu formaci a jen s ní se účastnili Porty. Slušná čeština asi nemá výraz pro ocenění kvality tohoto nápadu. Spokojeni by byli pouze jeho autoři a nikdo jiný. Celkem logicky by to vedlo k řevnivosti mezi dotčenými kapelami a soutěž by pozbyla na atraktivitě. Obojživelníci obvykle patří ke špičkovým muzikantům a jejich výkony ve všech formacích mohou kvalitativně pozvednout každé oblastní kolo. Doufám tedy, že uvedená pravidla 2 a 3 zůstanou tak, jak jsou.
Krušnohorské kolo bylo čerstvě přestěhováno z Litvínova do Kalku, což je sice místo poněkud odlehlé, ale má svou tradici díky zdejším potlachům. Člověk měl zde opravdu pocit, že je na Portě. Ta atmosféra tady byla, přišlo i několik návštěvníků a bavili se, dokonce nejen mezi sebou. Moderátor zvládal svou práci s přehledem, a pokud mělo nastat nějaké hluché místo např. kvůli zvučení, tak to předvídal s předstihem a nabádal diváky právě k tomu bavení mezi sebou, protože za chvíli už na to nebudou mít čas.
Po vyhlášení výsledků se porotci pod vedením Tomáše Berky nerozprchli, nýbrž pouze plánovaně přesunuli do nedaleké restaurace. Možná toho po chvíli litovali, neboť jsme je zahrnuli nespočtem dotazů. Ale tak to má být. Porota je tam především kvůli tomu. Napsat nějaké pořadí a co nejrychleji prchnout, to není až takové umění. Soutěžící předvádějí umění během koncertu, porotci po něm.
Přestože se nakonec částečně naplnil předem vytvořený rým „v porotě je Berka, prožene nám perka“, tak to musíme brát v tom kontextu, že jsme poprvé v pětileté historii naší kapely byli hodnoceni odbornou a navíc i sdílnou porotou. Co si z jejich hodnocení vezmeme k srdci a co ne, to už je naše věc a samozřejmě nijak nesouvisí s celkovou koncepcí Porty. Důležité je, že nás porotci informovali.
Sice jsme nepostoupili, ale zato jsme se dočkali „mimoportovního“ úspěchu hned poté, co jsme slezli z jeviště. Kontaktoval nás totiž pořadatel jedné prestižní přehlídky, jehož jsme zřejmě zaujali. Zviditelnění se v tomto směru podařilo. Kdybychom se účastnili jiného kola s nulovou publicitou, pravděpodobně by to tak nedopadlo, protože by se tam žádný pořadatel neobtěžoval přijet.
Podobným způsobem jako v Kalku určitě probíhají i některá jiná kola včetně pražského finále. Příjemně mě překvapil i východočeský experiment typu Superstar (nebyl jsem tam, vycházím z článků). Sice občas na Folktime probíhají diskuse o „hodných“ a „zlých“ porotách, ale postupový klíč je jaksi předem dán a všichni nemohou postoupit. Já dělím poroty především na sdílné a prchavé.
Co bych doporučoval: Někteří porotci by mohli rotovat mezi více oblastními koly, např. jeden nejmenovaný by mohl kromě Mlejna stihnout i nějakou tu Březovou navíc, aby to tam trošku provětral. Předpokládám, že porotu kompletně delegují pořadatelé kol, ale nepřipadá mi to úplně v pořádku, protože pak je ta úroveň nejednotná. Někde jsou v porotě i muzikanti opravdu špičkoví, jinde pouze pár dobrovolníků z téhož nebo sousedního regionu. Rozprchnutí poroty po koncertě by nemělo být přípustné. Když porotci odmítají obhájit svoje názory a poskytnout soutěžícím cenné rady do budoucna, tak by to měli říct s předstihem a přepustit místo v porotě někomu ochotnějšímu.
Samostatnou kapitolou je autorská soutěž. My jsme se na ni moc neupínali, protože jsme na Portě hráli převážně převzaté melodie s vlastními texty a nějak se nám nechtělo splácávat melodii novou jenom kvůli tomu, aby byla původní. Ale z objektivního pohledu nechápu něco jiného: proč pravidla autorské soutěže vylučují skladby komerčně zveřejněné a proč lze přihlašovat pouze skladby hrané přímo na Portě. Je to poněkud svazující.
Dřív se posílaly nahrávky na štáb Porty a tam proběhlo vyhodnocení. Samozřejmě je pro vyhodnotitele zatěžující vybírat postupující skladby z tolika leckdy nekvalitních nahrávek, ale v minulosti to kupodivu šlo nejen na Portě, ale i na Konkursu Zahrady. Dnes si kapela přihlásí pouze pět písniček na soutěžní vystoupení, z nich pak vybere tři nebo čtyři na vystoupení, ale na autorskou soutěž může vybírat pouze z těch tří nebo čtyř (pátou nelze), a pokud je natočila i na CD, tak to CD vydat až po Portě.
Je mi jasné, že to všechno má svoje důvody, ale občas by štáb Porty mohl mít nějakou odezvu od soutěžících muzikantů a jiných zúčastněných, aby pravidla zbytečně nebrzdila vývoj. Účelem mého článku je rozvířit diskusi o Portě, ne hlásat nějaké pravdy.
Ještě se vrátím k té „bouři ve sklenici vody“, která mě inspirovala k názvu, a najdu zde jiný příspěvek jiného pisatele. Jiří Vondráček do diskuse napsal:
„Osobně si myslím, že letošní ročník a finále Porty bude ale zase o tom, kdo bude skvěle zpívat, frázovat, bude rytmický, bude ladit a vyzařovat na porotu tak, aby mu dala Portu 2014. A my toho vítěze budeme zase podporovat…“
V pořádku, ale něco tomu chybí. Porta není jenom záležitost ladění a rytmiky, ale především by měla přinášet nové písničky, aby si lidi měli co zazpívat.
Podobně jako kdysi písničku z názvu tohoto článku.
Pokud má Porta žít, tak musí jít dál.

Sdílet na...
Kam dál?

» Z keramických sošek Porty se radují Marie Tilšarová & Kdo jsme my a Láďa Koťátko Niklíček (Džexna)

» Kompletní výsledky Dětské Porty 2011 (FOLKtime.cz)

» Republikové finále 32. ročníku Dětské Porty proběhne již tento víkend (Bigita Kytka Vidimská)

» Nezmaři a západočeské kolo Porty (Jan Eret)

» Západočeská Porta (Belmondo)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Mk   |213.195.200.xxx |03.05.2014 12:51:47
Soutěžní řád Porty jsem (samozřejmě) četl, ale jaxitak uvědomuji, už to pár (desítek) let bude. V začátcích porotování mi připadal jako velmi propracovaný, detailní a užitečný. Nyní, a po přečtení tohoto článku zejména, si čim dál víc uvědomuji, že je spíš vypracován pro slabomyslnou a nesvéprávnou porotu, sestavenou z hluchých idiotů a zákulisních kmotrů a pro permanentně podvádějící účinkující a zdá se mi, že by bylo vhodné vyvolat o něm diskusi tak, aby jeho přepracování vedlo k jeho zestručnění max. na jednu stránku A4.
davy   |Registered |06.05.2014 20:56:50
Stránkou A4 bych to neomezoval, protože by to bylo řešitelné pouhým zmenšením písma. K současným nedostatkům soutěžního řádu by tak přibyla ještě nečitelnost.
Luboš Hrdlička  - Porta Vlasenice   |78.102.105.xxx |13.05.2014 12:32:52
Přátelé, pokud vás zajímají názory jednoho porotce na soutěžící na oblastním kole Porty ve Vlasenici, zde (velmi zkratkovitě), jsou :

1) Honza Vlažný - horší výslovnost, dobrý hlas, zbytečně moc "tlačí na pilu". Looper - proč ne, ale musí to mít hlavu a patu, zde trochu samoúčelné.

2) Potměchuť - mírně rozjeté kytary, rozpačité aranže, chyby ve frázování.

3) Alfik - (píseň do autorské Porty) - příjemný hlas, malinko do Plíhala, ale nevadí, píseň Fazole (pro mě zatím nejlepší)....trochu moc mluvení, zbytečně.

4) De el Paso - příjemný hlas zpěváka, trochu nejisté výšky, u Písně Sakum prdum mi nebyl příjemnej refrén...totéž u Grácií, bylo jich na mě moc.

5) JCS Salavice - milě mě překvapili, oproti loňsku šli nahoru. Dobrý houslista. Text u písně Vzpomínky - klišé, takhle by to asi vypadat nemělo

6) Loncew - horší výslovnost, celkem bez výrazu. Trochu moc slov v textech, celkově jsem se v jeho projevu ztrácel....

7) PaaPaa - mimozemšťan, úplně mě vykolejil (příjemně). Osvěžení, píseň Chanson Agronaut zatím jasná autorská Porta.

8) Bolaso - zpěvačka má příjemný hlas, jinak celkem hezký, ale neohromující.

9) Láďa Langer - velmi příjemný hlas,pro mě nejlepší zpěvák, v písni Močál u Saint Luis hezká kytara, u textu písně Křížovka bych měl malinké výhrady. Píseň Klaun - krásný text.


Takže se vám tímto odhaluji, abyste věděli, že jsem tam fakt nespal, ale pozorně poslouchal a hodnotil......
Těch poznámek mám samozřejmě víc, ale někdy jsou příliš emotivní, takže si je nechám pro sebe
davy   |Registered |13.05.2014 14:43:33
Díky za příspěvek. Takové postřehy by se tu měly objevovat z každého kola. Například o Březové se ale nepíše prakticky vůbec. O Krušnohorském kole se objevil článek na e-portýru a ten samý i na MusicOpen, bohužel autor Cimbura udržel myšlenku jen u padesáti procent soutěžících.
Honza Vlažný   |89.31.47.xxx |13.05.2014 16:14:27
Díky za konstruktivní kritiku
Luboš Hrdlička  - porta Vlasenice   |78.102.105.xxx |13.05.2014 16:48:31
Ahoj Honzo,

je to velmi zkratkovité, ty moje připomínky zde. Máš obrovský potenciál a až ten looper přepereš, tak to bude paráda. Ta poslední písnička ( a capella ) měla velice našlápnuto, jen tak dál . Určitě mi dáš za pravdu, že ovládat looper " za pochodu " není žádná sranda. Ale to já tobě děkuji za obohacení Porty o nový ( relativně ), prvek.
Celá porota se shodla, že jsi vyčníval . A o to přece jde. Nebýt " jako ostatní. " Držím ti palce.
Luboš Hrdlička  - Porta a tak   |78.102.105.xxx |15.05.2014 08:40:34
Jenom drobné ranní zamyšlení - soutěžit v muzice je hodně ošidné, ale, pokud je někde v regulích napsáno, že se jedná o autorskou - interpretační soutěž, není myslím o čem diskutovat. Pokud je interpret/ autor natolik sebevědomý, že se přihlásí do podobné soutěže, musí počítat i s tím, že mǔže za svoji snahu sklidit i nemilosrdnou kritiku od poroty. Tato kritika je přípustná ovšem pouze v případě, že ji vyslovuje člověk, který vǔbec ví, co má hodnotit, má své osobní, ať už interpretační či autorské zkušenosti a úplně nejlepší je, když on sám dosáhl ve svém oboru uznání..... Je sice hezké, že v porotě usedne třeba strýček organizátora ( dyť hraje na kytaru dvacet let ), ale pokud není takový člověk schopen slyšet rozladěné nástroje, nebo neví ani základy stavby písňového textu, je něco špatně.....( hodnotit kapelu jako nejlepší podle velikosti poprsí dámské části kapely je sice roztomilé, ale v jiné soutěži )...... No, zažil jsem při porotcování, zejména dětských soutěží, leccos - to se vezme patnáct !!!! porotcǔ, z toho jsou pouze dva muzikanti, ostatní členové jsou od školníka po faráře, ( v nadsázce ) a hodnotí se..... Nejlépe podle toho, jak je to dítě roztomilé. Mǔže mě trefit šlak, když při poradě poroty vysvětlujete, že je sice fajn, že Mařenka měla hezké mašle ve vlasech, ale kuňká, že sice Pepíček je rozený komediant, ale zpívat fakt neumí.........takže všechno chce své. Muzikanti by měli mít co nejlépe zmáknuté své nástroje a hlasy, textaři načteno a naposloucháno a porotci by měli mít zkušenosti a nadhled. Potom je nemǔže zaskočit ani looper........
davy   |Registered |15.05.2014 20:32:47
I proto se domnívám, že složení porot by nemělo být pouze v kompetenci pořadatele oblastního kola. Navíc by se tak eliminoval ten nežádoucí faktor, že po několika ročnících tu každý zná každého.
Otázka naladění je trochu problematická. Snad každý aktivní muzikant někdy zažil situaci, kdy perfektně naladí a ono se to během prvních taktů rozleze. Nepředpokládám, že by někdo schválně lezl na pódium s rozladěnou kytarou, případně že by se takto snažil odlišovat se od ostatních soutěžících.
Vyhlášení výsledků v Kalku začalo tím způsobem, že předseda poroty předem zkritizoval ty účastníky, kteří měli rozladěné nástroje. Skřítek rozlaďovák nás tentokrát vyjímečně nechal na pokoji a zasedl si na plzeňské Duo My Tři. Nechtěl bych být v jejich kůži. Je logické, že s rozladěnými nástroji je postup nereálný. Ale z výkonu kapely se určitě dá posoudit, zda se prostě spikly nepříznivé okolnosti nebo zda takhle hrají vždycky. Zde se přikláním spíše k první variantě. Navíc rozladění by snad mělo mít vliv pouze na soutěž interpretační, ne na autorskou.
Co mě poněkud zneklidňuje: uctění památky Kapitána Kida probíhá tím stylem, že se naplňuje jeho portovní diagnóza (tehdy spíš prognóza) "folk všechno spolk". Některá oblastní kola jsou čestnými výjimkami, ale celkově to vypadá, že nefolkové kapely postupně Portu opouštějí a vytrácí se někdejší žánrová pestrost.
Petr Merxbauer  - Laděni   |90.176.178.xxx |16.05.2014 09:10:20
Mno, Davy, dneska má málokdo tak špatný nástroj (zde jde zřejmě hlavně o kytary), aby se mu jen tak rozladil, pokud zrovna nenatáhnul úplně nové struny těsně před hraním, což je blbost. Než začnu hrát, tak si ladění zkontroluji a případně opravím. To je otázka deseti vteřin.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |16.05.2014 11:46:49
Přesně tak, jak říká Petr...a není ostudou, když (nesmí to být v každé písni) po prvním taktu píseň zarazím a řenku - pardon, doladím, určitě menší než když hraju celou píseň s úšklebkem (nedejbože blok písní), že mi to neladí. Petr to má ode mě na talíři doteď ...A to jsem ho před Portou konečně donutil si tu kytaru aspoň trochu opravit, před tím jí bylo nutné ladit podle toho, na které poloze bylo kapo
Petr Merxbauer   |90.176.178.xxx |16.05.2014 14:35:54
Měl bys, Krakonoši, odlišit Petry ve svém příspěvku Petr v prvním souvětí jsem jistě já, Petr ve zbytku textu bude pravděpodobně Petr Soukup
Luboš Hrdlička  - Porta   |78.102.105.xxx |16.05.2014 21:12:28
Davy, co se ladění týče, souhlasím s Petrem a Karlem. Dnes jsou za pár kaček klipové ladičky, takže to, že někdo odehraje celý ! soutěžní blok na rozladěnou kytaru je prostě malér.....já ladím ( kontrolují ladění ) před každou písničkou prǔběžně ( kór když nasadím kápo ), ale já jsem úchyl.......
davy   |Registered |16.05.2014 22:15:16
To já dolaďuju taky , ale u mě to souvisí s tím, že mým hlavním nástrojem je momentálně banjo, tj. půlku života ladím a půlku života hraju falešně. V Kalku to bylo v pohodě, neboť jsme měli až nečekaně značný divácký ohlas a stíhali jsme doladit během potlesku.
Vtip je v tom, že jsme od účastníků jiných kol slyšeli o odlišných prioritách zdejších porot, konkrétně o strhávání bodů za dlouhé prostoje mezi soutěžními skladbami. (Opět tentýž problém, tj. poroty a jejich různý metr.) Předpokládám, že jiní účastníci mohli slyšet totéž a proto se nezdržovali laděním, čímž nechali trpět sebe, posluchače i porotu. Doufám ale, že porotci je neodbyli strohým komentářem "nemáte naladěno", ale zhodnotili je komplexně. Od toho tam jsou.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |17.05.2014 16:18:43
Aaaano Petře, definoval si to správně Nevím o ničem, co by si měl ode mne na talíři ty
žrlk  - hesky česky   |90.179.145.xxx |29.05.2014 13:04:10
Prosím, něco z ÚJČ (viz http://prirucka.ujc.cas.cz/)"

Podmiňovací způsob (byste, abyste, kdybyste);
Složený slovesný tvar podmiňovacího způsobu se skládá z kondicionálového tvaru pomocného slovesa být a příčestí minulého.
Jednotné číslo
1. měl bych
2. měl bys
3. měl by
Množné číslo
1. měli bychom
2. měli byste
3. měli by
Pozn. Tvary bysme, by jsme a by jste jsou nespisovné.
Ve spojení se zvratným slovesem jsou ve 2. osobě jednotného čísla spisovné tvary: koupil by sis, umyl by ses.
Tvary "koupil by jsi si" a "umyl by jsi se" jsou hyperkorektní.

Teda, ne že bych byl nějaký jazykový puritán.

Věcný obsah diskusních příspěvků bych ovšem byl ochoten podepsat. Ne. Jsem ochoten. žrlk
davy   |Registered |30.05.2014 14:59:14
Z gramatického hlediska je sice závažnější záměna jsi-si, ale neřešil bych to, protože všichni Krakonošové stejně odjakživa používali dialekt , ať už východočeský nebo plzeňský.
Ohledně Porty mi připadá, že není jasno, co je jejím cílem a co prostředkem. Naladěnost kytar je bezpochyby nutná, ale je to "jen" prostředek, ne cíl. Diváci se nepohrnou na koncert pouze kvůli tomu, že si chtějí poslechnout precizně naladěné nástroje. Jdou tam kvůli určité "přidané hodnotě" a tou je hudba jako taková. Pestrost, zpěvnost, sdělnost, autorské nápady.
V této souvislosti nechápu, proč do autorské soutěže nelze přihlašovat mediálně zveřejněné skladby. Dnes si každý může točit CD dle libosti, ale nelze předpokládat, že by si někdo největší předpokládané hity odložil stranou kvůli tomu, že si je chce přihlásit na autorskou Portu. Takže se sem přihlašují "živly podřadné, druhá třetí sorta". Že musejí být zároveň zahrány v interpretační soutěži, to jsem již zmínil v článku jako určité negativum. Autorská soutěž je tedy v poněkud podřadné pozici, aniž by se to nějak řešilo.
Jak jsem psal v článku, tak jsme se na autorskou soutěž příliš neupínali kvůli většinovému použití převzatých melodií. Ale měli jsme v rezervě skladbu, kterou jsme již mediálně zveřejnili a byla i v rozhlase, takže jsme ji též nemohli přihlásit. Autorem textu byl jeden externí spolupracovník kapely. Při korektuře jsme mu ale opravili jeden verš, kde nesprávně použil slovní spojení "jsi si" namísto "sis". Čímž se češtinářský kruh uzavřel.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |25.06.2014 07:30:02
No, dle mého názoru je to jedno z pravidel, kde se Porta brání tomu, aby třeba Tomáš Klus si v rámci své propagace nepřijel vyhrát Portu. Pak by si spousta dobrých, ale začínajících kapel ani neškrtla, soutěž by každoročně vyhrávala zavedená jména, která by si jezdila jenom pohladit ego a zdarma udělat propagaci...a ostatní by pomalu ale jistě přestávalo bavit navštěvovat soutěž bez možnosti postupu...
MK   |213.195.200.xxx |25.06.2014 12:21:21
Opravdu považuješ Krakonoši porotce za takové blbce?
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |25.06.2014 13:47:37
Ale Tomáš Klus může splnit podmínky pro přihlášení do Porty. Porotce ho v tu chvíli ale nemůže vyhodit jenom proto, že je profesionál a podá-li nejlepší výkon, upřít mu příčku nejvyšší by nebylo fér...v čem jsem porotce podcenil?
davy   |Registered |25.06.2014 21:38:27
Přinejmenším by byla podstatně větší návštěvnost.
Dočetl jsem se, že na silnici Chomutov-Křimov by měla být zvýšena povolená rychlost na 110 km/hod. Doufám, že bude následovat oprava dezolátního úseku od hranic do Načetína a příští rok může TK přijet do Kalku.
MK   |213.195.200.xxx |25.06.2014 12:26:44
LH CIT:"má své osobní, ať už interpretační či autorské zkušenosti a úplně nejlepší je, když on sám dosáhl ve svém oboru uznání.." KON.CIT.
Takový člověk nabídne jen pohled - hodnocení muzikanta, nikoliv ale pohled - hodnocení posluchače. A to je přesně cesta, která dovedla naše žánry tam kde jsou. Každý každýho zná, každý je s každým kamarád, každý s každým hrál, takže si nikdo nikoho nechce rozházet. A pak se ještě přidruží vědomí: mě se to muže stát kdykoliv taky...nebo já jsem taky tak začínal... A máme tu výsledky, kdy se všichni chválí, jaou úžasní a publikum nechodí.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |25.06.2014 13:52:33
Pokud takový porotce dosáhl nějakého uznání, má povětšinou poměrně přehled a musí mít posluchače po svém odhadnuté. V té chvíli je tento člověk přiměřeně náročný, navíc ví, kde on dělal chyby v začátcích a vidí, kde je dělají soutěžící. S takovými porotci mám nejlepší zkušenosti, protože většinou poradí dobře a přesně tne do živého, co kapela potřebuje. A že je kamarád? O to lépe, nedělá mu tedy problém říct mi, že jsem blbec, že jsem to zahrál jak ponocnej, že aranž je na prd...
Petr Merxbauer   |90.176.178.xxx |25.06.2014 16:35:33
Úplný souhlas, Krakonoši.

Jistěže i porotce - úspěšný muzikant - může být zaslepen jenom svým pohledem, nebo nemusí umět poradit. Ale jinak jsem přesvědčen, že úspěšní a respektovaní muzikanti v porotách být musí. Zajímavé by mohlo být využití porotců z jiných žánrů - pokud by byli ochotni. Příklady by tu byly - v plzeňské porotě byla po dva roky jazzová zpěvačka Vlaďka Bauerová.

V reakci na Miloše pravím, že názor diváka je samozřejmě důležitý, ale málokdy přispívá k vývoji žánru. Jako redaktor Country Rádia jistě sám, Miloši, víš - a mnohokrát jsi na to v různých diskusích poukazoval, že posluchač (divák) má nejraději to svoje jisté, tisíckrát v různých obměnách slyšené, protože je na to zvyklý.
davy   |Registered |25.06.2014 21:48:08
A pak do toho přijde někdo takový jako Hoptropáci roku 1981... Vzpomínám na jeden dávný rozhovor se Samsonem, jak vzpomínal na svou éru hlubokomyslného židlového folku a poté od něj zásadně uhnul, protože si uvědomil mantinely tohoto žánru.
Jednoznačně souhlasím s MK. Pohled odborníků by měl být kombinován s pohledem posluchačů. Obojí hodnocení je důležité.
MK   |213.195.200.xxx |28.06.2014 16:24:25
Moment, o posluchači nebylo v souvislosti s hodnocením odborným ani řeči. To jsme někde jinde. Dokonce ani jazzová zpěvačka jak je výše zmíněno není zárukou kvalitního hodnocení, protože má tu samou vadu - zná jen svuj jazz. Samozřejmě že nevylučuju, že by v porotě měl být zastoupen nějaký muzikant, ale měl by tam být i odborník na texty a češtinu, koneckonců i odborník na pódiové vystupování (je to soutěž interpretační a podiové vystupování jistě součástí interpretace je). No a měli by převažovat lidé, kteří jsou především multižánroví, vědí co se děje v hudbě a dovedou poznat dobrej folk i dobrej rock i dobrej jazz a zasadit slyšené a hodnocené do kontextu nejen žánru, ale i celé muziky. Very sorry, že takhle skroro nepokrytě trochu kopu za lidi z médií, ale bohužel, mám pravdu.
davy   |Registered |28.06.2014 18:43:21
Byla o tom řeč, reagoval jsem na pasáž "Takový člověk nabídne jen pohled - hodnocení muzikanta, nikoliv ale pohled - hodnocení posluchače" a souhlasil jsem s tím.
MK   |213.195.200.xxx |29.06.2014 07:45:18
A jo, tak to jo
Petr Merxbauer   |85.71.172.xxx |29.06.2014 15:10:38
S tím samozřejmě souhlasím, Miloši, taková porota by byla výborná.
Karel Krakonoš Kyncl   |Registered |30.06.2014 07:11:40
Ano, na takové porotě bychom se shodli
Luboš  - porota   |78.102.105.xxx |13.09.2014 09:16:05
MK, já si za svým názorem stojím..... Posluchač po mě bude chtít zahrát Sokolíky a pokud mu nevyhovím, tak jsem u něj skončil ? Já vím, že muzikant musí být trochu děvka a hrát to, co lidé chtějí slyšet, ale všeho s mírou - od toho je tady Šlágr, tam tě fakt obohatí a vyjdou ti vstříc
davy   |Registered |13.09.2014 11:11:05
Jeden extrém je neustálé omílání profláklých hitů, druhý extrém je samoúčelné hraní pro sebe bez ohledu na posluchače. Je třeba nalézt kompromis někde uprostřed těchto extrémů, aby nasycenost vlků nebyla draze vykoupena nekompletní kozou. Hudba bez posluchačů by asi nebyla to pravé.
Honza Vlažný   |89.31.47.xxx |24.06.2014 16:43:29
No ja ted odehraju dva posledni koncerty a tim asi koncim pac me to uz vubec nebavi
Luboš  - Honza Vlažný   |78.102.105.xxx |13.09.2014 09:18:11
To bys byl fakt pako, promiň..... To bys přiznal, že ti kecálkové mají pravdu a to nikdy nedopusť.......
davy   |Registered |13.09.2014 10:56:32
Já to vnímám jako poněkud vlažný přístup plně v duchu interpretova příjmení. Osobně bych v této situaci volil přístup přesně opačný: hrát, hrát a hrát a buď se za tu dobu zlepším, anebo si kritici zvyknou.
Honza Vlažný   |89.31.47.xxx |10.10.2014 14:55:20
nechut me zas presla a tak hraju a hraju a s looperem uz to umim. hec:)

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Duben 2024 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
 1 2 3 4 5 6 7
 8 91011121314
1516171821
22
29     

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Library zlib