RECENZE: Nová deska Dana Bárty a Illustratosphere - Dobrodružství, které stojí za to

Vydáno 19.03.2020 | autor: Filip Pešta

Dan Bárta a Illustratosphere mají své stále místo na tuzemské scéně už dvacet let. A co by to bylo za výročí bez nové desky. Ta byla jako první v historii pokřtěna antibakteriálním mýdlem a její obsah je opět barevnou hudební mozaikou. Přiznejme si však, že to je u Illustratosphere už tak trochu standardem.

RECENZE: Nová deska Dana Bárty a Illustratosphere - Dobrodružství, které stojí za to RECENZE: Nová deska Dana Bárty a Illustratosphere - Dobrodružství, které stojí za to

Dan Bárta & Illustratosphere

Kráska a zvířený prach

Skladby:
Jejich déšť, Kráska a zvířený prach, Jako póly, České probuzení, #HeToo, Haifa Hairdresser, Happy Ginger, Hrdina nášho času, Má němá tvář, Než o půltón výš vyletím, Nahá tma, Oblaka dobra II,  Echoes of the Egoes of the Heroes 

13 trax / 52 min

Vydavatel: Warner Music

Zatímco na 7 let staré Maratonice zvukově vyčnívala spíše syrová konkrétnost, její následovnice Kráska a zvířený prach vydává svoji soustavu různorodě zabarvených tónů skrze velmi dobře ušitý aksamit, jehož design si vzal na starosti kytarista Miroslav Chyška.

Jasná zářivost výsledného zvuku může skrze poslechový aparát reprodukovat písně, kde pokus predikovat jejich harmonickou strukturu opravdu ztrácí smysl. Jak už to tak s Danem Bártou a Illustratosphere bývá, deska je plná překvapení, která nejsou ničím jiným než výstupem muzikantů, bravurně ovládajících řemeslo.

Dan Bárta interview: Když se k hudbě přidá radost, může vzniknout mnoho krásného a zábavného

V délce skoro šedesáti minut si tak každý hudební nástroj našel své místo ke zvýraznění rysů celkové povahy alba. Ta je ve třinácti skladbách víceméně konstantní, přesto nakloněna zavézt posluchače tu a tam do země kontrastu.

Zatímco první dvě skladby Jejich Déšť a Kráska a zvířený prach rezonují jak naléhavostí pěveckého projevu, tak temnějším charakterem tonality, v písni Jako póly dosahuje vztah jednotlivých tónů a akordů hudební skladby k jedné hlavní tónině svého orgasmu. Kytary zde brnkají jako v bavlnce společně se srdečným vokálem Dana Bárty. Ten jako vždy skvěle zvládá kočírovat svůj pár napnutých hlasivek a křehce pluje melodiemi, improvizuje či vokálně harmonizuje, aniž by měl potřebu svůj nástroj kdoví jak zbytečně hnát do výšin.


ČESKY, SLOVENSKY NEBO ANGLICKY

Ano, můžete si vybrat. Dan Bárta je totiž na novém albu člověkem hned třikrát. Haifa Hairdresser a Happy Ginger nabízí nejen změnu jazyka, ale také vypichují přesnost a dravost bubeníka Martina Valihory a současně příjemně zkreslí zvuk a údernost elektrických kytar. Text slovensky zpívané písně Hrdina nášho času měl původně sloužit Richardu Müllerovi a jeho spolupráci s Monkey Business. Z té však sešlo a text ležící v šuplíku nakonec našel své uplatnění  pod taktovkou Bártova sebevědomého frázování.

Opět se kreativitě meze nekladou a poetiku plnou značkových metafor si může každý z nás vyložit po svém s nadějí, že se propojí s autorovým záměrem. Ať už se vám to podaří, nebo ne, bezesporu je takový výlet mezi řádky dobrodružstvím, které stojí za to.

Kráska a zvířený prach je pro všechny milovníky muziky, která, ač složitější formou, může být příčinou našich roztančených emočních prožitků. Její alfou a omegou se stává hráčství a jakákoliv veškerá snaha hledat na dokonalé vitráži nedokonalosti by byla bláznovstvím.

Možná jen výskyt druhého dílu Oblak Dobra mohl být přehodnocen. Na druhou stranu zřejmě neexistuje nikdo, kdo by nechtěl Dana Bártu slyšet na plnou pusu říct "p*** vole".

text: Filip Pešta

Témata: Dan Bárta & Illustratosphere, Kráska a zvířený prach

4,50

čtenáři

hlasuj
zavřít