New York - Jeden z nejslavnějších skladatelů filmové hudby John Barry zemřel v neděli v New Yorku na zástavu srdce. Bylo mu 77 let. Je podepsaný pod jedenácti filmy s Jamesem Bondem, složil hudbu ke snímkům jako Půlnoční kovboj, Tanec s vlky nebo Vzpomínky na Afriku.
Za svoji profesní kariéru získal pět Oscarů, čtyři Grammy a dvě televizní ceny Emmy. Na začátku šedesátých let jeho skupiny The John Barry Orchestra a The John Barry Seven vybojovaly deset hitů v britském žebříčku. Posledním hitem, který se dostal do žebříčků byla melodie z filmu The Persuaders v roce 1971.
Hudba 007
Narodil se v roce 1933 jako John Barry Prendergast v anglickém Yorku. Vystudovaný klasický klavírista se kompozici naučil v korespondenčním kurzu; od konce padesátých let aranžoval hity interpretů společnosti EMI a skládal znělky pro televizní pořady.
Společně se svojí skupinou The John Barry Seven natočil v roce 1960 pro pořad Juke Box Jury skladbu Hit and Miss a poprvé se s ní podíval do Top 10 britského žebříčku. Ve stejném roce napsal a natočil hudbu ke svému prvnímu filmu - dramatu Beat Girl. Jeho soundtrack byl také vůbec první hudbou k filmu, která vyšla v Británii na LP nosiči.
V roce 1962 nebyli tvůrci první bondovky Dr. No se Seanem Connnnerym spokojeni s hudebním motivem, který napsal skladatel Monty Norman, a Barrymu zadali, aby skladbu zaranžoval novým způsobem. Výsledkem byla James Bond Theme, která se v různých variacích objevila ve všech následujících filmech s agentem 007.
Ačkoliv je jedna z nejslavnějších filmových melodií vůbec kvůli rigidním autorským právům připisována výhradně Normanovi, orchestrální aranže Johna Barryho mají na jejím věhlasu nepochybně větší podíl.
Pro následující bondovku Srdečné pozdravy z Ruska napsal Barry i titulní skladbu. Počínaje třetí bondovkou Goldfinger se pak stal Barry kompletním autorem hudby včetně titulního hitu. Podílel se celkem na dvanácti filmech s Bondem; posledním byl Dech života z roku 1987.
Barry dodal bondovkám jejich typickou atmosféru a výrazně ovlivnil podobu filmových soundtracků. Jeho specialitou byly titulní skladby, které nový film propagovaly v žebříčcích.
V posledních dvou dekádách je tato objednávka většinou rozdělena mezi "profesionální skladatele" a popové či rockové hvězdy; složit a nazpívat bondovský hit do titulků je velmi prestižní zakázka. Barry ale zvládnul obojí a nejslavnější je určitě hit Diamonds Are Forever se Shirley Bassey ze začátku 70. let.
|
|
Nejúspěšnější je ovšem spolupráce s Duran Duran z filmu Vyhlídka na vraždu (A View To Kill), která v roce 1985 dobyla číslo jedna na americkém žebříčku; žádné jiné skladbě z bondovek se to nikdy nepodařilo. O dva roky později ale po celém světě výrazně bodovala titulní skladba The Living Daylights, kterou Barry natočil s norskou popovou skupinou A-ha.
Kromě bondovek je John Barry podepsaný zhruba pod šedesáti dalšími filmy. Za připomenutí stojí hudba pro Volání divočiny z roku 1966, za kterou dostal dva Oscary Za svou nejpopulárnější práci přitom ceny od akademie nikdy nezískal: na kontě měl jen dvě bondovské nominace na Zlaté Glóby (titulní píseň k Srdečným pozdravům a soundtrack k Vyhlídkám na vraždu).
Asi největší kritický ohlas měla Barryho hudba pro Půlnočního kovboje a Tanec s vlky. Podílel se i na filmech Lev v zimě, King Kong, The Cotton Club, Peggy Sue se vdává nebo Chaplin. Jeho posledním filmem bylo před deseti lety válečné drama Enigma. Měl za sebou i několik broadwayských muzikálů a televizních produkcí.
John Barry byl čtyřikrát ženatý (jednou s herečkou Jane Birkin) a měl čtyři děti.