RECENZE: Marpo jde jako Lone Survivor cestou rapové jistoty. Nejlepší songy jsou ty o tátovi

Vydáno 27.03.2016 | autor: Daniel Nádler

Po velkém comebacku s minulým albem Riot se Marpo opět ocitl na úplné špičce české rapové scény. V dobře rozjeté dráze ho ale loni zabrzdila osobní ztráta - smrt otce. Ta hodně ovlivnila nové album Lone Survivor, které rapper pokřtí na velkém koncertu v pražské Malé sportovní hale 22. dubna.

RECENZE: Marpo jde jako Lone Survivor cestou rapové jistoty. Nejlepší songy jsou ty o tátovi Marpo vystoupil na vyhlášení hudebních cen Žebřík v Plzni. Foto: Petr Tibi

Marpo

Lone Survivor

Už nikdy, Hrdina, Mladá krev, Nic nekončí, Drby, Lesk, Už držej hubu, Od 9ti do 5ti, Táta, Wolfpack, Drahokam, Náš Hood

12 trax / 45:33 min

Vydavatel: Mafia Records

Lone Survivor, to je příběh osamoceného pouštního přeživšího. Otevírá jej prolog Už nikdy věnovaný právě zesnulému tátovi, taktéž skvělému hudebníkovi Otovi Petřinovi. Ač je rozsahem nejkratší, jde o ten nejemotivnější a nejúdernější track z celé desky, který posluchače doslova posadí na zadek. Další poctou otci je country-popová písnička Táta. Přestože skladba má s rapem pramálo společného, znamená příjemné zpestření a zároveň experiment. Marpo, který nedávno vystoupil na vyhlášení cen Žebřík, se představil v dosud neslyšené poloze a také bez nadbytečných vulgarismů mu to jde.

Žebřík 2015: Marpo a Trouble Gang poprvé společně představili Lone Survivor

Bohužel výčet kreativity a originality tím končí, protože zbytek tracklistu se už tematicky často opakuje a ničím nepřekvapí. Marpo pokračuje ve svém zajetém stylu, který je hlavně sázkou na rapovou jistotu, plnou testosteronových výlevů. Zpestření přináší několik hostů - Ironkap ani MC Wohnout se ale nevyznamenali. Obě jejich sloky patří k tomu nejslabšímu a nejvíce rutinnímu, co deska nabízí.

Naopak spolupráce s Ektorem klapla na výbornou. Refrén i samotné verše jsou nabité energií, všechno tu šlape tak, jak má. Další várku agresivity dodal slovenský Separ v songu Drby a lehkou ladnost přinesl Kali ve velice silné písni Drahokam, jež se naštěstí úspěšně vyhýbá klišé. Nemohou ale chybět ani Marpovy tradiční útoky na kolegy ze scény. Track Už držej hubu slyšitelně míří ke Smackovi a do rapperova hledáčku se dostal i Majk Spirit s letním hitem Primetime.

Marpo potěšil fanoušky v Praze. Podepsal jim novou desku Lone Survivor

Marpo si uchoval svoji bojovnost a nezkrotnost, možná i pod vlivem těžké životní rány však šlape na pedál víc, než by bylo třeba. Mnohdy mu proto chybí nadhled. Neuškodilo by ani víc experimentů a méně sázek na jistotu. Nebýt odkazu zemřelého otce, šlo by o klasickou českou rapovou desku bez větší invence.

BEST TRAX: Mladá krev, Drahokam, Táta, Už nikdy
ZKUS TAKY: Ektor - Detektor 2, DMS - 2015

text: Daniel Nádler, foto: Petr Tibi