shop.musicserver.cz
Yo-Yo Ma, ponton u Slovanského ostrova, Praha, 4.9.2021

Bachovy suity se prostřednictvím Yo-Yo My rozlétly po Vltavě

Vydáno: 05.09.2021 19:14 v sekci Naživo - Tomáš Parkan | foto: Tomáš Parkan / musicserver.cz

Před sedmi roky vystoupil americký violoncellista Yo-Yo Ma v rámci donátorského večera Strun podzimu na Pražském hradě a letos se do Prahy vrátil. Tentokrát na scénu, která se od takřka posvátného Španělského sálu lišila zcela diametrálně - na plovoucím pontonu na Vltavě zahrál šest velmi náročných Bachových suit.

Live: Yo-Yo Ma

místo: ponton u Slovanského ostrova, Praha
datum: 4. září 2021
Fotogalerie

Yo-Yo Ma, ponton u Slovanského ostrova, Praha, 4.9.2021
© Tomáš Parkan / musicserver.cz
"V průběhu let jsem nabyl přesvědčení, že kompozicí tohoto díla vyjádřil Bach coby hudebník a badatel své postřehy o přírodě a lidské přirozenosti. V prvních třech suitách experimentoval se vším, čeho je violoncello jako sólový nástroj schopné. V následujících třech kladl na sebe i cellistu ještě vyšší nároky; chtěl, aby primárně monofonní nástroj hovořil ve více hlasech." Takto charakterizuje Bachových "Šest suit pro sólové violoncello" sám americký virtuos Yo-Yo Ma, který je před třemi roky nahrál již potřetí.

Následně se rozhodl představit je i živě na všech šesti kontinentech od tradičních prostor, jako je Opera v Sydney, nebo na méně tradičních jako třeba na pláži v Massachusetts, na střeše mrakodrapu v New Yorku, v ulicích Limy či v americkém národním parku Acadia. Nyní se mezi těchto šestatřicet míst přidala Praha. Plovoucí ponton u Slovanského ostrova blízko mostu Legií a Národního divadla se zařadil spíše do té druhé kategorie.

Yo-Yo Ma, ponton u Slovanského ostrova, Praha, 4.9.2021
© Tomáš Parkan / musicserver.cz
Původně tomu tak ale vůbec nemělo být: dle prvních informací měl Yo-Yo Ma hrát v Rudolfinu a na pontonu měl být pouze videopřenos. Nicméně na jeho vlastní žádost se vystoupení přesunulo tak, jak je to správné - přímo k lidem. Pořadatelský tým festivalu Prague Sounds, sesterského open air festivalu Strun podzimu, jistě tuto změnu uvítal, stejně jako návštěvníci.

Kolem sedmé se tak otevřela vrata v tunelu k Národnímu divadlu, hudebník se svým nástrojem nasedl na loďku a za potlesku všech příchozích, včetně těch na mostech a nábřeží, se vydal směrem k pódiu. Cestou velmi vřele zdravil všechny, mával na lidi vysoko nad ním, a to dokonce s cellem v ruce. Po výstupu na jeviště a krátkém pozdravení diváků na pontonu se posadil na jedinou židli, která na velké scéně působila poněkud ztraceně, a ponořil se do tónů Bachových suit.

Yo-Yo Ma, ponton u Slovanského ostrova, Praha, 4.9.2021
© Tomáš Parkan / musicserver.cz
Kdo se trochu orientuje v klasické hudbě, zřejmě bude vědět, že Bachových "Šest suit pro sólové violoncello" není zrovna jednoduchá hudební záležitost nejen na interpretaci, ale ani na poslech. Těm, kteří nejsou tak orientovaní, prozradíme, že jejich délka je zhruba dvě a půl hodiny a Yo-Yo Ma je odehrál komplet, v celé jejich kráse. Jak si můžete ověřit i z našich fotek, celé je odehrál z paměti, za což si zaslouží neskutečný obdiv. V programu prozradil, že s jejich memorováním začal už v útlém dětství, ovšem ta samozřejmost, s jakou kladl jednotlivé tóny, byla prostě neskutečná. Není divu, že je považovaný za jednoho z nejlepších violoncellistů všech dob, ne-li toho zcela nejlepšího.

Ptáte-li se, kdo vydržel poslouchat tak dlouho jeho a Bachovu hudbu, pak vám prozradíme, že skoro všichni. Několik málo lidí sice hlediště mezi jednotlivými suitami opustilo, ale byly to spíš ojedinělé případy. O něco překvapivější ovšem bylo, že zůstala i většina neplatících diváků, kteří poslouchali koncert na mostě, nábřeží, na Slovanském ostrově či na lodičkách a šlapadlech klidně se pohupujících na hladině kolem.

Yo-Yo Ma, ponton u Slovanského ostrova, Praha, 4.9.2021
© Tomáš Parkan / musicserver.cz
V posledních letech jsme si už zvykli na klasickou hudbu pod otevřeným nebem, ovšem buď jsou to spíše menší prostranství v zahradách, zámcích a podobně, kde se hraje komorní hudba, nebo open air koncerty velkých těles jako třeba Vídeňská či Česká filharmonie, která hrají o něco lehčí skladby nebo orchestrálně pojatou filmovou či populární muziku. Jak jsme již nastínili, Bachovy suity pro violoncello nespadají ani do jedné kategorie, patří k těm náročnějším kusům a více si je vychutnáte soustředění a ničím nerušení doma.

A přece měly na Vltavě své místo, i když vás ze zasnění občas vytrhl křik racků, zvonící tramvaj či osmiválec jedoucí po silnici. Mohli jste si totiž vychutnávat tu atmosféru, kdy nad Karlovým mostem vykukujícím pod oblouky bližšího mostu zapadalo slunce a Vltava se pomalu halila do tmy. Tehdy se tóny vyskládané Johannem Sebastianem Bachem rozlétaly po hladině a rezonovaly mezi vámi, nábřežními zdmi a pilíři mostů, které s postupujícím časem dostaly podmanivé barvy. Designéři osvětlení odvedli skvělou práci. Světla nerušila, nestrhávala na sebe pozornost, ale umocňovala celkový dojem. V tu chvíli jste ani nevnímali chlad přicházející od vody či poletující hmyz.

Yo-Yo Ma, ponton u Slovanského ostrova, Praha, 4.9.2021
© Tomáš Parkan / musicserver.cz
O virtuozitě samotného Yo-Yo My už bylo popsáno tolik stránek, že každá další je pouze nošením dříví do lesa. Nelze ovšem nezmínit, že se mu i na tomto místě podařilo naplnit Bachův záměr, aby cello znělo ve více hlasech. Obzvlášť v druhé polovině, kdy soubor skladeb graduje a nabírá na intenzitě. Mistrně to podpořili i zvukoví mistři, kteří kolem celého pontonu umístili podružné reproduktory navozující dojem sepjatého prostoru.

Americký violoncellista toho příliš nenamluvil, ale když už k tomu došlo, hovořil k překvapení všech česky. A to velmi dobře, srozumitelně, a dokonce dokázal částečně vyslovit i "ř". Navíc se nespokojil pouze s pozdravem, ale zvládl představit svůj projekt a jednu ze suit věnoval i těm, kteří už nejsou mezi námi.

Yo-Yo Ma, ponton u Slovanského ostrova, Praha, 4.9.2021
© Tomáš Parkan / musicserver.cz
Největší překvapení v jeho podání ovšem přišlo na samotný závěr, kdy se po odehrání všech šesti suit následovaných obrovským aplausem znovu usadil a jako přídavek spustil skladbu "Amazing Grace", která ovšem plynule přešla do "Modlitby pro Martu" od Marty Kubišové. Svou interpretací vlil do této již několikrát obehrané skladby v setmělém panoramatu historické Prahy neskutečně silný emocionální náboj a zcela nový rozměr, které by původní interpretka jistě ocenila. Není tedy divu, že po tomto momentu odplouval Yo-Yo Ma zpět k Národnímu divadlu za obdivuhodného aplausu.

Yo-Yo Ma, ponton u Slovanského ostrova, Praha, 4.9.2021
© Tomáš Parkan / musicserver.cz
Klasická hudba si hledá cestu k novým posluchačům a tím, že se vydala do ulic a měst, nabrala dobrý směr. Pořadatelům Prague Sounds patří v tomto velký dík, protože scéna přímo na Vltavě, která nutí k zastavení i náhodné kolemjdoucí, je přímo geniálním nápadem. Jestliže covid-19 moc dobrého nepřinesl, pak v tomto případě je to potvrzení přísloví, že vše špatné, je pro něco dobré. Snad s návratem do normálu tato část Strun podzimu nezmizí a bude pokračovat dál.

Pokud byste měli chuť a čas, máte možnost navštívit ještě další koncerty, které budou již lehčího ražení. V pondělí 6. září vystoupí multiinstrumentalista a skladatel Jiří Slavík se souborem Ondráš a hráčem na lidové nástroje Marianem Friedlem, o den později jazzový klavírista Brad Mehldau a zpěvák Ian Bostridge v projektu vycházejícím z tvorby Williama Shakespeara a Johanna Wolfganga Goetha. Festival na Vltavě pak ve středu zakončí americká gospelová zpěvačka Lizz Wright.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Slash - Orgy of the Damned 7/10
Recenze: Slash skládá na "Orgy of the Damned" radostnou, byť neobjevnou poklonu blues Ačkoliv se kytarista Slash hudebně projevuje převážně v jiných stylech - stačí jedno jméno: Guns N' Roses -, láska k blues k němu patří odjakživa. V devadesátkách sice odehrál pár koncertů se svým žánrovým projektem, k... čtěte zde
Vydáno: 02.06.2024 11:00 v sekci Recenze
Lenny Kravitz - Blue Electric Light 7/10
Recenze: Lenny Kravitz je na albu "Blue Electric Light" stále zamilovaný a předvídatelný Dvanácté album Lennyho Kravitze, nadcházející hvězdy Colours Of Ostrava 2024, vychází šest let po svém předchůdci "Raise Vibration". Jak se dalo čekat, žádné novoty se na něm nekonají. "Blue Electric Light" zní téměř pořád... čtěte zde
Vydáno: 01.06.2024 08:00 v sekci Recenze
Dua Lipa - Radical Optimism 8/10
Recenze: Dua Lipa zní na "Radical Optimism" jinak. Změnila totiž žánr Stala se zpěvačkou, módní ikonou, sběratelkou cen a díky filmům "Barbie" a "Argyle" už i herečkou. Málokdo na své kariéře maká tak usilovně jako Dua Lipa. Nelze ji ignorovat, jejím písním neutečete. Nyní ale vydala desku, která... čtěte zde
Vydáno: 31.05.2024 08:00 v sekci Recenze
Nick Cave & The Bad Seeds - Frogs 8/10
Audio: Nick Cave a jeho žáby. Zpěvák vyslal do světa další singl z nové desky Nick Cave a The Bad Seeds naplánovali na 30. srpna vydání nového studiového alba "Wild God". Po posluchačsky náročnějších kolekcích "Skeleton Tree" a "Ghosteen" či též Caveově spolupráci s Warrenem Ellisem "Carnage", které pracovaly... čtěte zde
Vydáno: 30.05.2024 16:15 v sekci Audio / Video | Audio
Kerry King - From Hell I Rise 7/10
Recenze: Kerry King na solidní desce "From Hell I Rise" ukul jenom další Slayer Napjaté očekávání. Tak nějak lze charakterizovat nálady, které předcházely vydání debutové sólovky kytaristy Slayer Kerryho Kinga, jedné z hvězd Rock for People. Při poslechu alba "From Hell I Rise" se na mysl vkrádá otázka... čtěte zde
Vydáno: 30.05.2024 08:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 20/2022 - od Harryho Stylese přes Lykke Li po Melody Gardot (25.05.2022 16:05)
- Nové desky 9/2022 - od Stereophonics přes Dipla po Sabaton (09.03.2022 08:00)
- Fotogalerie: Yo-Yo Ma s Bachem na Vltavě skvěle souzněl (05.09.2021 11:56)
- Nové desky 49/2020 - od Taylor Swift přes Malumu po Muse (15.12.2020 08:00)
- Nové desky 24/2020 - od Boba Dylana přes Whitesnake po Black Eyed Peas (24.06.2020 08:00)
- Nové desky 13/2020 - od Steva Aokiho přes All Time Low po Kurta Ellinga (07.04.2020 08:00)
- Nové desky 33/2018 - od Ariany Grande přes Nicki Minaj po Death Cab For Cutie (21.08.2018 00:29)
- Nové desky 37/2017 - od Anastacie přes Foo Fighters po Madonnu (19.09.2017 07:23)
- Nové desky 19/2017 (16.05.2017 06:20)
- Nové desky pro 16. týden (24.04.2016 18:58)

ALBUM TÝDNE 22/2024

Cage The Elephant
Neon Pill

Ke stálicím indierockové scény patří Cage The Elephant už od vydání debutového alba z roku 2008, které proslavila písnička "Ain't No Rest for the Wicked". Formace se nyní vrací po pěti letech od úspěšné desky "Social Cues" se svou už šestou řadovkou "Neon Pill".

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Po 03.06.
Rakim (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 04.06.
Sting (UK) (Amfiteátr Lochotín, Praha)
St 05.06.
Charlotte Sands (US) (Kasárna Karlín, Praha)
Čt 06.06.
Nickelback (CAN) (O2 Arena, Praha)
Čt 06.06.
††† (Crosses) (US) (Roxy, Praha)
Pá 07.06.
Alfie Jukes (UK) (Café V Lese, Praha)
So 08.06.
Dropkick Murphys (US) (Velký sál Lucerna, Praha)
Ne 09.06.
Troye Sivan (AUS) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
Po 10.06.
Machine Head (US) (Forum Karlín, Praha)
St 12.06.
Rock For People (Park 360, Hradec Králové)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber Prince The Prodigy Vladimír Mišík Sia Taylor Swift Rush Bono Queen Lady Gaga mp3.com Mirai Dua Lipa Billie Eilish Beyoncé Adele Kabát AC/DC Lucie Vondráčková Liam Gallagher
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe