Recenzia: Krokodíly prinášajú sklamanie

V roku 1990 nakrútila Marie Poledňáková film Dvaja ľudia v zoo a odvtedy sa za kameru nepostavila. "Hovorila som si, že S tebou ma baví svet je komédia storočia, tak prečo by som mala pokúšať šťastie?" Tento divácky hit jej urobil výborné meno.

06.03.2006 12:10
Ako sa krotia krokodíly Foto:
Hlavní predstavitelia filmu Ako sa krotia krokodíly.
debata

A zaslúžili sa oň aj rodinné komédie Ako vytrhnúť veľrybe stoličku a Ako dostať otecka do polepšovne, ktoré vznikli v 70. rokoch. Práve na ne voľne nadväzuje Poledňákovej novinka Ako sa krotia krokodíly.

Luboš Rychman pracuje ako horský záchranár v Alpách. Rodina si ho v Prahe veľmi neužije. Ale keď sa vráti, tiež nie je všetko ideálne. Jeho manželka Anna ho chce pre seba. Luboš namiesto toho odchádza ako „zdravotný brat“ do školy v prírode do Tatier. Má sa starať o triedu, do ktorej chodí aj jeho malá dcéra Amálka. Samozrejme, pre Annu má náhradný plán, ktorý ráta s jeho skorým príchodom. Lenže všetko sa zvrtne. Do hry zasiahne aj starý otec Pepík, učiteľka Alice, malý Vítek Koudelka, profesorka Kája…

Filmu Ako sa krotia krokodíly chýba predovšetkým príjemný a nenútený humor. Tvorcovia chcú vyčarovať smiech, ale často príliš násilne. Ako pri prostorekej prsnatej vidiečanke menom Julča, nemotornej a detinskej vychovávateľke Boženke, ale aj pri starom otcovi Pepíkovi. Čudácku rodinu Koudelkovcov (v hereckom zložení Dan Nekonečný, Josef Vojtek, Sabina Laurinová a Tereza Duchková) možno zaradiť do kategórie najväčších omylov filmu. Ich výstupy sú trápne a pripomínajú estrádne programy TV Nova (ktorá snímku koprodukovala).

Kým v príbehoch zo 70. rokov si Poledňáková prakticky vystačila s členmi jednej rodiny, tentoraz na scénu (zbytočne) privádza viacero vedľajších postáv. A Vaška, ktorý bol detským hrdinom filmov Ako vytrhnúť veľrybe stoličku a Ako dostať otecka do polepšovne, zatlačila celkom do úzadia. Nešťastné je aj preskakovanie medzi rôznorodými motívmi a prostrediami. Príbeh ponúka bláznivé gagy, šaškovanie s deťmi, bizarné vidiecke figúrky a na druhej strane naznačuje problém nevery, trápenie Anny so skončením kariéry, túžbu starnúcej Jitky Bobulovej po šťastnom partnerstve. To všetko vytvára skôr zmätočnú spleť ako ucelený príbeh.

A v neposlednom rade sa Poledňákovej nepodarilo nájsť náhradu za Tomáša Holého, ktorý kedysi exceloval v postave malého Vaška. Aj preto chýba jej novému filmu kúzlo hravosti a spontánnosti.

Hodnotenie Pravdy: 2 z 5

debata chyba