Deska týdne: Bon Iver

15. červen 2011

Justin Vernon vydal jako Bon Iver před třemi roky křehkou debutovou desku For Emma, Forever Ago a zcela oprávněně sahal po nejvyšších příčkách všech příčetných i nepříčetných anket o nejlepší desku. Zpověď emocionálně pomláceného muže nahraná kdesi na chatě uprostřed zasněžených lesů se konečně v letošním roce dočká svého pokračovaní v podobě desetidílné skládanky Bon Iver, Bon Iver.

Úspěch alba For Emma, Forever Ago nelze oddělit od zajímavého příběhu, který vzniku desky předcházel. Rok 2006 nebyl pro wisconsinského rodáka Justina Vernona moc dobrý. Kapela DeYarmond Edison, ve které hrál se svými kamarády ze střední školy, se po deseti letech rozpadla, rozešel se s partnerkou a aby toho nebylo málo, skolila ho mononukleóza. Cítil takovou potřebu od toho všeho utéct a srovnat si věci v hlavě, že se na několik měsíců zavřel do úplně izolace v loveckém srubu v zasněžených středozápadních lesích, který kdysi postavil jeho otec. Měl s sebou kytaru, staré bicí po bratrovi a nějaké drobné nahrávací zařízení a věděl, že během očistného pobytu v přírodě asi nějaké písně vzniknou. Netušil ale, že krátce poté, co je sám začne prodávat na koncertech a obesílat jimi hudební blogy, je sakumprásk vydá label Jagjaguwar.
Hudební dráhu Justina Vernona mapuje profil od Roberta Candry.

„Ze všech stran se na nás valí trendy, ale je to právě vlastní kontext věcí, který jim dává skutečnou hodnotu. Ten Justin Vernon má, a proto se mu podařilo ojedinělým způsobem s novinkovým albem s jednoduchým názvem Bon Iver obhájit sebe sama jako výjimečného autora. Osobní kontext je také tematickým obsahem alba, přestože se jednočlenný projekt přetvořil v ansámbl. Justin v metaforách opěvuje místa z nichž pochází, místa ve kterých žije, přátele, osobní a duchovní růst. To vše na podkladu sporých aranží. Stejně jako debut i toto album zraje s každým poslechem a je jen na vás chcete-li se nechat polapit. V tom tkví Justinova výjimečnost,“ opěvuje Vernonovo druhé album moderátor pořadu Natural Bridge a frontman Please The Tees Vašek Havelka.

02359084.jpeg

Moderátor pořadu Vizionáři a kazatel Petr Wagner souhlasí: „Melancholií ředěný obraz nějaké jiné Ameriky, o které tady u nás víme jen málo, se vynořuje z osobně laděných témat, aby za chvíli zase zmizel pod povrchem. Nervozita z Vernonovy novinky pomalu opadá už při úvodní písni Perth. Vysoko tažený chorál se po váhavém úvodu rozbíhá s dynamikou, která dává zapomenout na dřívější nejistoty, a s drobnými výhradami se dá říct, že řetěz nespadne až do druhé poloviny desky (kde se ovšem rozvolnění toleruje). Pravdou je, že třeba závěrečná Beth Rest už má nejen atmosférou, ale i zvukovými parametry blízko k nějakému fláku od Alphaville, proti všem předpokladům to celkový dojem nekazí. Malé nedorozumění tentokrát není na škodu. Je to tím hlasem nebo jistotou podání, kdoví?“

autor: Radio Wave
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.