RECENZE: Radim Hladík na výběru Má hra v plné kráse ukazuje šíři svých mimořádných schopností

Vydáno 03.01.2019 | autor: Roman Jireš

Bezmála pětihodinová nálož hudby Radima Hladíka představuje významného českého skladatele, aranžéra, producenta a kapelníka nejen jako velmi zručného kytaristu skupiny Blue Effect. Navíc připomíná i řadu jeho méně známých projektů. 

RECENZE: Radim Hladík na výběru Má hra v plné kráse ukazuje šíři svých mimořádných schopností RECENZE: Radim Hladík na výběru Má hra v plné kráse ukazuje šíři svých mimořádných schopností

 

Radim Hladík

Má hra 1969 - 2018

Skladby:
CD1: I Like The World (Sun Is So Bright), I've Got My Mojo Working, Stroj na nic, Rainy Day (Deštivý den), You'll Stay With Me (Fénix), Návštěva u tety Markéty, vypití šálku čaje, Popínavý břečťan, Je třeba obout boty a pak dlouho jít, Klíště, V sobotu popoludní, Rajky, Třiatřicet, Něžná, Záhada jmelí, Kampa, Get Down From The Tree (Slez dolů ze stromu), Slunečný hrob, Čajovna.
CD2: Stůj, břízo zelená, Vandrovali hudci, Lazar a boháč, Smutná ranná električka, Slnečnice, Na II. programe sna, Letia husi, S chodníkom na chrbte, Lodička z papiera, Vták do smutných počasí, Kšeft z neba, Oknem ven (edit 2018), A to tě trochu bolí, Okno v nebi, Variace na renesanční téma, Moře, Rozpité barvy.
CD3: Témata a písně Amerika, Non Plus Ultras, Posel, Poslední přesun, Saxána a Lexikon kouzel, Zapomenuté světlo, Kobova garáž, Lovec a datel, Pískovna, Venušánkovy příběhy ze Země děda Praděda, Vincenz Priessnitz, Titulková.
CD4: Témata a písně Probuzení, Little Wing, Má hra, Knoflík pro štěstí, Návštěvy u pana Greena, Pokoj v modrém, Hudba pro pantomimu S.I., Z Kytice K. J. Erbena na pražském Výstavišti, Lipo - tiki – žužu, 1970, I Like The World (Sun Is So Bright).

85 trax / 287:08 min

Vydavatel: Supraphon

Díky Hladíkovým spolupracovníkům a přátelům bylo možné na obsáhlou kompilaci zařadit několik méně známých nebo poprvé zveřejněných nahrávek, jakou je třeba Titulková, rekonstrukce nerealizované skladby pro povídkový film. Výběr začal vznikat již v roce 2016 k jeho sedmdesátinám. Přípravy sám kytarista zastavil ve chvíli, kdy pochopil, že vzhledem ke svému onemocnění fibrózou plic práci nestihne. Dokončení si však tahle kompilace rozhodně zasloužila.

Výběr rozdělený na čtyři části zahrnuje jeho skladby a hru od konce šedesátých let až do jeho skonu. Některé dodělávky vznikly až dva roky po Hladíkově smrti, k níž došlo v prosinci 2016. Desku otevírá a zavírá skladba I Like The World (Sun Is So Bright). Úvodní je z repertoáru Blue Effectu a závěrečná v podání November 2nd s hostujícím Hladíkem a Vladimírem Mišíkem ve verzi pro film Ondřeje Trojana Občanský průkaz.

První ze čtyř částí kompilace nazvaná Blue Effect přináší výběr z jazzrockového a bluesrockového působení zejména u kapely, s jejímž jménem je spojen snad nejvíce. Hladík v ní fungoval, ať už se nuceně jmenovala M Efekt nebo také Modrý efekt. Nechybí však ani ukázky jeho spolupráce s ve své době vynikajícími Matadors nebo s Lubošem Pospíšilem. Překvapivě pouze v live verzi je zastoupena jedna z nejslavnějších Hladíkových instrumentálek Čajovna.

RECENZE: B-Side Band, Honza Křížek a další vzpomínali na kytarového génia Radima Hladíka

Druhé CD označené jako Spolupráce je důkazem obdivuhodné šíře záběru muzikanta, kterého kolega Michal Pavlíček po jeho smrti označil za "krále české rockové kytary". Tato část kompilace představuje Hladíka jako spoluhráče folkaře Jaroslava Hutky v období desek s lidovou poezií Stůj, břízo zelená a Vandrovali hudci. Jsou zde i další zajímavá jména - Dagmar Andrtová-Voňková (píseň Oknem ven), Petr Muk (Okno v nebi) nebo skupina Alice a její hit A to tě trochu bolí. Méně překvapivé je potom spojení s Vladimírem Mišíkem a Janem Hrubým. Zaslouženě velký prostor zde dostává dodnes ne zcela doceněná spolupráce s neprávem přehlíženým Pavolem Hammelem, na jehož třech skvělých albech Zelená pošta, Na II. programe sna a Labutie piesne se Hladík zásadně podílel.

Radim Hladík - král české rockové kytary, který miloval svobodu


Třetí CD nazvané Filmy představuje Hladíka jako autora filmové hudby. Zahrnuje náladotvorné podkresy i výrazné motivy k filmům jako Amerika, kde Hladík nahrál několik improvizací na akustickou kytaru, stejně jako ke snímku Poslední přesun. Improvizátor, který jako jeden z prvních tuzemských kytaristů použil booster, zpětnou vazbu či kvákadlo, je podepsán i pod dalšími snímky - Zapomenuté světlo, Saxana a Lexikon kouzel, Vincenz Priessnitz nebo Kobova garáž.



Kompilaci pojmenovanou podle jedné z Hladíkových známějších kompozic zakončuje část Projekty představující jeho scénickou hudbu a zajímavá hostování. Tvorbu k divadelnímu představení prezentují například Návštěvy u pana Greena v režii Vladimíra Michálka, k představení souboru neslyšících mimů Pantomima S. I. nebo k adaptaci poezie Karla Jaromíra Erbena pro program Křižíkovy fontány.

Od roku 2004 Hladík koncertoval s notně omlazenou sestavou Blue Effectu a tuto éru mimo jiné mapuje živá předělávka Hendrixovy klasiky Little Wing. Skladbou dokončenou až po kytaristově smrti je Probuzení s Michalem Hrůzou z roku 2018, další spolupráce připomíná Lipo - tiki - žužu s kapelou Saze nebo 1970 s Chinaski, na jejichž třech deskách se Hladík producentsky podílel.

Po muzikantově smrti se psalo o ikoně a legendě a opomenut nezůstal ani fakt, že s manželkou Zlatou provozoval Hladík umělecké agentury a produkoval desky nastupujícím skupinám. Svým neskandálním životem byl spíše nenápadnou hvězdou, která se však nesmazatelně zapsala do dějin českého bigbítu. O jeho umělecké jedinečnosti svědčí i tato téměř vyčerpávající kompilace.

text: Roman Jireš

Témata: Radim Hladík, Má hra, kytara

0,00

čtenáři

hlasuj
zavřít