Nesmrtelné soundtracky | Tenkrát na Západě: Velké emoce, které neomrzí

Vydáno 08.06.2020 | autor: redakce

Na svém počátku vznikly soundtracky za konkrétním účelem filmu. Měly dokreslit jeho atmosféru a podbarvit dialogy, zároveň však mohly celý snímek úplně zničit. Nikdo od nich však nečekal, že se z nich postupem času vytvoří specifický hudební žánr, a že jeho skladatelé budou mít samostatné koncerty ve velkých halách po celém světě. Další díl seriálu o soundtracích patří hudbě k filmu Tenkrát na Západě.

Nesmrtelné soundtracky | Tenkrát na Západě: Velké emoce, které neomrzí Nesmrtelné soundtracky | Tenkrát na Západě: Velké emoce, které neomrzí

Italský film Tenkrát na Západě režiséra Sergia Leoneho z roku 1968 je obecně považován za jeden z nejlepších westernů v historii. Obrovský podíl na atmosféře tohoto snímku má také soundtrack od Ennia Morriconeho, který obsahuje mnoho notoricky známých melodií a motivů. Citují se, odkazuje se na ně, začaly žít svým vlastním životem...

Nesmrtelné soundtracky | Amélie z Montmartru: Esence francouzské něhy i podivnosti

Hybatel děje

Skladatel Ennio Morricone hudbu skládal podle scénáře, režisér Sergio Leone pak film točil přesně podle hudby. Ta díky tomuto netradičnímu postupu působí ve filmu s obrazem v dokonalém souladu. Původně měl navíc hudební doprovod zaznít i v úvodní scéně, ale nakonec zůstalo jen u vrzání nádražního mlýnu, které protne hluk přijíždějícího vlaku. Byl to paradoxně právě Morricone, kdo Leoneho přesvědčil, aby do úvodu hudbu nedával.

Ennio Morricone slavil ve vyprodané O2 areně devadesátiny

Nahradily ji tak konkrétní zvuky, které měly v divákovi vyvolat pocit opuštěnosti. A účinek měl tenhle minimalismus ještě přesvědčivější. S pompézním hudebním doprovodem se skladatel vytasil v jiných scénách. Dá se říct, že tímto snímkem filmovou hudbu jaksi "emancipoval": udělal z ní něco víc než věc, která má dokreslit atmosféru. Udělal z hudby věc, která může posouvat děj. 

Příkladem může být legendární harmonikový motiv vyskytující se v jedné ze závěrečných scén.

Na tento hudební motiv bylo mimochodem často poukazováno. Podobně jako Morricone si při tvorbě hudby ke třetímu dílu Pirátů z Karibiku počínal také Hans Zimmer, který se nechal Italem inspirovat. Stejně pak skládal hudbu také pro hru Crysis 2.

Tím, jak se z hudby postupně stával nositel vyprávění, začala představovat nový a svébytný hudební žánr. Můžeme tak s lehkou nadsázkou říct, že filmová hudba se dělí na tu před Morriconem a na tu po jeho příchodu.

Českému uchu může být soundtrack známý i skrze českou verzi, která se jmenuje Jednoho dne se vrátíš. Píseň nazpívala Věra Špinarová

Nesmrtelné soundtracky | Mechanický pomeranč: Když má krev na rukou i Ludwig van Beethoven

Text: Marek Blažíček

Témata: Ennio Morricone, Hans Zimmer, Tenkrát na Západě, soundtrack

zavřít