RECENZE: Tomáš Klus svým politickým antibabišovským albem příliš nepřekvapí

Vydáno 06.05.2021 | autor: Roman Jireš

Tomáš Klus vydal nové album ČAUČESKU, které je narozdíl od jeho předchozích desek ryze politické. Se zpěvákem si o novince popovídal redaktor Aleš Materna, kterému písničkař mimo jiné prozradil, že na podzim chystá ještě jedno album. To aktuální detailně v recenzi rozebral Roman Jireš.

RECENZE: Tomáš Klus svým politickým antibabišovským albem příliš nepřekvapí RECENZE: Tomáš Klus svým politickým antibabišovským albem příliš nepřekvapí

Tomáš Klus

ČAUČESKU

Cloumá se masou, Bossovo Palermo (mluvené), Nedá se nic dělat, Nedělej Mafra (mluvené), Chátrám, ZemBiš, Lockdown, Houstone, máme problém (mluvené), O lince, Super topinky (mluvené), Dirigent, Symbol korupce (mluvené), Čaučesku, Čaučesku (mluvené), Život je Bečva

15 skladeb / 28:06 min

Vydavatel: Suprahonline

Nové album Tomáše Kluse, které vyšlo zatím pouze digitálně, je po hudební stránce rozhodně zajímavější než jeho monotématické politické zabarvení v textech. Hudebně je mnohem konzistentnější než předchozí Klusův projekt Spolu, přesto opět obsahuje pozoruhodné výlety za hranice běžného písničkářství. Vedle, vzhledem k textům, překvapivě rozverné starší písně s nádechem country Nedá se nic dělat, do novinek větší měrou zapojil i elektroniku (Dirigent), přidal trochu rapu (Lockdown), zajímavé vícehlasy (ČauČesku) a v závěrečném Život je Bečva se k činnosti premiéra Andreje Babiše i prezidenta Miloše Zemana vyjádřil za pomoci lidovky.

ROZHOVOR | Tomáš Klus: Nastal čas na politickou desku. Pro Zemana s Babišem jsem napsal více písniček než pro svoji ženu (1. část)

Klus, který na vzniku nahrávek spolupracoval s hudebním producentem Jiřím Burianem a investigativním novinářem a spisovatelem Jaroslavem Kmentou, svůj cit pro práci s češtinou uplatnil v názvu nahrávky. Jistě, především jde o narážku na premiérovy facebookové promluvy k voličům, ale také to evokuje jméno rumunského komunistického vůdce Nicolae Ceaușesca, který se odmítl zúčastnit vojenského zásahu Varšavské smlouvy v Československu v roce 1968, odsoudil sovětskou invazi do Afghánistánu v roce 1979 a zasloužil se také o to, že Rumunsko bylo jediným členem sovětského bloku, který o rok později odmítl bojkotovat Olympijské hry v Los Angeles. Na druhou stranu se však držel u moci díky armádě a především nevybíravé tajné policii Securitate. Když v prosince 1989 došlo v Rumunsku k revoluci, byl společně se svoji ženou Elenou odsouzen k smrti a zastřelen.

S politikou tančí

Tanec s politikou na albu ČAUČESKU podtrhují i Kmetou mluvené pasáže, jejichž názvy stejně jako jeho knihy Boss Babiš a Rudý Zeman hovoří za vše. Nějak se tam v tom všem bohužel ztratilo nadčasové umění jako takové a chybí více věcí, které budou mít svoji platnost i po letech, jako je třeba povedená píseň Chátrám. Jinak se dozvídáme, že Babiš je šmejd a břídil, nezvládá lockdown, doplatíme na jeho střet zájmů, a že s prezidentem Zemanem to také není žádná výhra. Nic proti názoru a potřebě ventilovat svoji obsesi Babišem a Zemanem, ale od tak talentovaných lidí, jakými Kmenta a Klus rozhodně jsou, bych prostě čekal víc, než zrýmovaný obsah nedělních politických debat a zhudebněný televizní pořad 168 hodin.

Jde mi o jistou kritickou vyváženost, protože jako člověk pohybující se už několik volebních období v kultuře, nemám v této oblasti důvod věřit nikomu napříč politického spektra. Vždyť už mnoho let je v této zemi Ministerstvo kultury něčím, kvůli čemu by se žádná strana, ať se tváří sebekulturněji, nevzdala silového rezortu. Omlouvám se, ale to už opouštím území recenze a směřuju k politickému komentáři. Jenže tohle album také není zrovna velký umělecký, jako spíše předvolební politický počin. Takže toho nechávám a jdu si raději poslechnout Klusovy pecky Pocity nebo Nina, které mě vždy osloví bez ohledu na to, kdo je právě u vlády nebo proti komu je zrovna vedená, ať už oprávněná, nebo neoprávněná kampaň.

Text: Roman Jireš, foto: archiv Tomáše Kluse
Témata: Tomáš Klus, Andrej Babiš, Miloš Zeman, ČAUČESKU

0,00