RECENZE: Reclaiming Amy je intimním snímkem, kterému chybí kritický pohled

Vydáno 30.08.2021 | autor: Barbora Kubalová

O raketovém vzestupu a ještě prudším pádu Amy Winehouse už se toho napsalo a natočilo spoustu. Z několika existujících dokumentů je nejvýraznější oscarový film Amy z roku 2015 od Asifa Kapadii. U příležitosti smutného desátého výročí Amyiny smrti teď přichází odpověď na něj v podobě krátkého dokumentu z dílny BBC, Reclaiming Amy.

RECENZE: Reclaiming Amy je intimním snímkem, kterému chybí kritický pohled RECENZE: Reclaiming Amy je intimním snímkem, kterému chybí kritický pohled

Film Amy, stejně jako dobové články v médiích, jako hlavní padouchy v životě bohémské zpěvačky vykreslil jejího otce Mitchella Winehouse a jejího ex-manžela Blakea Fiedler-Civila. Reclaiming Amy je především výpovědí Amyiných rodičů Mitchella a Janis, kteří se snaží uvést věci na pravou míru tak, jak je vnímali oni. Jak je v dokumentu také popsáno, Janis se tak rozhodla učinit právě teď, protože trpí roztroušenou sklerózou. Snaží se tedy předat všechny vzpomínky na svou dceru, dokud je neztratí úplně.

TOP 5 zásadních písní Amy Winehouse. Zpěvačky, která uhranula svět svým jedinečným hlasem

Film se nesnaží tvářit jako objektivní shrnutí celého jejího příběhu, jedná se spíše o láskyplné vzpomínání na milovanou dceru. Nikdo se nesnaží na nikoho svalit vinu, což je obzvláště příjemné sledovat v případě jejích rodičů, kteří se rozvedli v jejích devíti letech. Dokument Amy naznačoval, že právě jejich rozvod byl spouštěčem Amyiina špatného chování. Janis o svém ex-manželovi neřekne v průběhu dokumentu křivé slovo a stejně tak on o ní mluví jen v dobrém a spolu se svými současnými partnery vzpomínají na svou dceru nad videozáznamy z dětství a ze školních let a nad jejími osobními věcmi.

Nedočkáme se hlubší analýzy důvodů jejího pádu a ani to není potřeba. Jak v dokumentu říká Mitchell Winehouse: „Tady není žádný viník. Viníkem je jen závislost.“ Vypráví o mnoha rodinných terapiích, díky kterým se nakonec podařilo Amy dostat ze závislosti na drogách. S alkoholem to bohužel bylo horší a opakovaně se k němu vracela. Janis přiznává, že už v pubertě na Amy přestala stačit a později kvůli vlastnímu onemocnění nebyla schopna zasáhnout a mohla jen sledovat pád své dcery.

Ve filmu promlouvají také blízcí přátelé Amy (jiní přátelé, než ti, kteří se objevili ve filmu Amy) a popisují své zkušenosti s ní a jejími potížemi s drogami, poruchou příjmu potravy a alkoholem. Jedna z kamarádek upozorňuje na zásadní skutečnost, která jim bohužel za Amyina života unikala: „Nevšimli jsme si, že alkoholismus nebyl ten hlavní problém. Byl to jen symptom hlavního problému, kterým byly psychické problémy.“

Úplný a pravdivý obraz o Amy Winehouse už nám nikdo poskytnout nemůže. Film Amy dal více prostoru výňatkům z rozhovorů s Amy samotnou, ze kterých si divák může udělat obrázek sám, působil tedy přece jen objektivněji a zajímavěji pro většinového diváka, který nemusí být nutně fanouškem její hudby. Oproti tomu Reclaiming Amy se nezabývá velkými bulvárními tématy (např. celé manželství s Blakem Fiedler-Civilem je zmíněno jen zběžně), zároveň mu ale možná chybí trochu kritického pohledu. Jedná se o intimní snímek, který není mířený pro masy diváků, ale pro opravdové fanoušky Amyiny hudby a osobnosti. Dokument je dostupný na BBC.

Text: Barbora Pěchová, foto: archiv
Témata: Amy Winehouse, smrt, závislost, psychické problémy, film

0,00