shop.musicserver.cz
Psychedelická žravá hydra Grateful Dead na cestě k opravdové hudbě pro opravdové lidi

Psychedelická žravá hydra Grateful Dead na cestě k opravdové hudbě pro opravdové lidi

Vydáno: 23.10.2021 15:52 v sekci Slavná alba - Jiří V. Matýsek | foto: Wikimedia Commons

Až dosud se náš pravidelný seriál pod hlavičkou Slavná alba vždycky soustředil na jednu desku. Tentokrát učiníme výjimku a pokusíme se, opřeni o cyklus BBC, ve stručnosti zrekapitulovat vývoj kapely Grateful Dead od "Anthem of the Sun" po "American Beauty". Změna stylu, která se v tomto období odehrála, nemohla být větší.

Fenomén kapely Grateful Dead je výraznější ve Spojených státech, její vliv v Evropě až tak silný nebyl. Do historie rockové hudby se tahle parta zapsala jako živelná koncertní formace - však také podstatnou část její diskografie tvoří živě pořízené záznamy, v současnosti už jich je více než sto a zatím poslední vyšel začátkem října. Grateful Dead dobře dokázali trefit dobu. Druhá polovina šedesátých let patřila hippies a San Francisco, to byl jejich příslovečný ráj. A i v obrovském boomu tehdejší hudební scény si tyto muzikanty dokázalo mladé posluchačstvo najít, ačkoliv oni sami se k označení hipíci stavěli poměrně rezervovaně.

Specifický zvuk vznikl spojením osobností s odlišným hudebním backgroudem. Měli dva bubeníky odkojené jazzem a world music, Mickeyho Harta a Billa Kreutzmanna. Jerry Garcia měl kořeny v bluegrassu a folku. Ron McKernen byl ztělesněním blues. Phil Lesh vyrůstal převážně na jazzu, klasice a elektronické muzice a tehdy sedmnáctiletý Bob Weir byl spíše rockový typ. Nesourodé persony si ale skvěle rozuměly a kromě obliby marihuany a psychedelik (ale taková už byla doba) je pojila i láska k hudebnímu experimentování.

A protože v San Franciscu ve své době doslova probíhal hon na nové skupiny, dostali se i Grateful Dead, kteří prosluli svými mnohahodinovými koncerty, do studia.

"Lidé z hudebního byznysu objevovali jednoho muzikanta za druhým," vzpomíná Jerry Garcia. "S každým hned chtěli podepisovat smlouvu. Ocitli jsme se v jedinečné situaci. Už v té době jsme si hraním docela slušně vydělávali na živobytí, takže nám bylo vcelku jedno, jestli vydáme desku, nebo ne. Byli jsme trochu pány situace. Lidi od labelů nás nezajímali. Pokud by s námi někdo chtěl podepsat smlouvu, muselo by být po našem," dodává.

A bylo. Kapela podepsala smlouvu s vydavatelstvím Warner Bros. a vydupala si možnost strávit ve studiu neomezenou dobu. Jenže místo nahrávání pohltily její členy technické možnosti a vrozené, ničím neomezované hračičkářství. Natáčecí tempo bylo pomalé, band měl ve studiích pověst šílenců, kterým se raději všichni vyhnuli, a snaha pokusit zachytit jeho živou atmosféru - a taky zvuk "hutného vzduchu", o což se pokoušel Bob Weir - k ničemu nevedla.

Nakonec vznikla jen třetina alba a zbytek stopáže doplnily dobové živé záznamy. Energie Grateful Dead se propojila s jejich experimentální náturou, která si pohrávala i s náročnou hudební klasikou, například s inspiracemi dílem skladatele Karlheinze Stockhausena. Výsledkem nakonec byla jejich druhá řadovka "Anthem To The Sun."

Ne že by výsledek zástupce vydavatelství nějak těšil (což ostatně platilo i pro další desky). Doba přála singlům na čtyři minuty a Grateful Dead nebyli továrna na hity. Vlastně nevydávali žádné. Měli ale pověst skvělé koncertní skupiny a na turné trávili šest sedm měsíců v roce. Leč bez nějakých větších úspěchů v prodejích, což byl v očích lidí z labelu problém. "Zeptal jsem se členů kapely, jestli by nechtěli nahrát něco kratšího než pětačtyřicet minut, co by se dalo rozdělit po čtyřech minutách a zároveň to mělo melodii, kterou by si lidé mohli pobrukovat," popisuje Joe Smith z tehdejšího vedení Warner Bros.

Další kolekce "Aoxomoxoa" poněkud obrousila experimentální hrany, pořád to ale bylo pro běžná rádia příliš velké sousto. A navíc bylo riziko, že pokud by v nastoupené cestě muzikanti pokračovali, bylo by to pro ně nakonec zničující.

Ale jako by se změny přirozeně děly i v sestavě, věčně obklopené chaosem, která se cítila bezpečně a ve svém prostředí pouze ve studiu. "Zkoušeli to s akustickými nástroji. Nikoliv proto, že to mělo komerční potenciál, ale proto, že si to žádala hudba samotná," popisuje proměnu Grateful Dead autor biografie skupiny Dennis McNally a dodává: "Diamanty vznikají pod obřím tlakem a přesně to se stalo tady."

Tím klenotem se staly desky "Workingman’s Dead" a "American Beauty". Pánové jako by se z vesmírných výšin vrátili zpět na zem. Ubrali na hlasitosti, do rukou vzali akustické nástroje a přihlásili se k americkému hudebnímu dědictví. A najednou se dopředu dostaly texty. A rázem se změnil i přístup úředníků z Warneru. Ti, kteří dříve prchali a zamykali se ve svých kancelářích, kdykoliv se hudebníci objevili, se najednou hrnuli k Joeu Smithovi, aby si, obzvláště album "American Beauty" poslechli.

Tehdy se dostavil i kýžený úspěch v žebříčcích. Nahrávka se dostala na 30. příčku albového pořadí a asi nejznámější píseň skupiny "Truckin’" na 64. místo v singlové hitparádě. Jak muzikanti zpětně ohodnotili, podařilo se jim vytvořit opravdovou hudbu pro opravdové lidi. Bylo to ale jen završení úspěchu, který Grateful Dead u fanoušků měli. Prodeje nejsou očividně všechno, kultem se mohou umělci stát i úplně jinak.

Detailní pohled na divoké a chaotické začátky Grateful Dead přináší další díl z cyklu Slavná alba, který v pátek 22. října odvysílala ČT art. Za týden bude náš seriál pokračovat vyprávěním o úhelném kameni heavy metalu, desce "British Steel" od Judas Priest.

Série článků vzniká ve spolupráci s Českou televizí.


NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Taylor Swift - The Tortured Poets Department 6/10
Recenze: Taylor Swift na desce "The Tortured Poets Department" otevírá dveře pouze pozvaným, ostatní nechává tápat ve foyer Taylor Swift je králem Midasem dnešní doby. Ne ovšem ve smyslu, že by tajila oslí uši. Spíše upomíná na příběh, v němž na co panovník sáhl, proměnilo se ve zlato. Midas kvůli této schopnosti nemohl pít ani jíst, u Taylor se v... čtěte zde
Vydáno: 27.04.2024 08:00 v sekci Recenze
Berenika Kohoutová - Hot or not? 7/10
Video: Berenika Kohoutová v "Hot or not?" řeší ne/dokonalost a odtajňuje těhotenství Zpěvačka a herečka Berenika Kohoutová představuje po delší době provokativní singl "Hot or not?" pojednávající o zdánlivě dokonalém životě, který tak rádi prezentujeme na sociálních sítích. Ale ne vše pozlátko je takové, jak... čtěte zde
Vydáno: 26.04.2024 16:30 v sekci Audio / Video | Video
Anna K., Forum Karlín, Praha, 25.4.2024
Naživo: Anna K. provedla Forum Karlín uhrančivým "Údolím včel" Anna K. se do pražského Fora Karlín vrátila po šesti letech. Příjemně zaplněnému prostoru představila většinu ještě stále nového alba "Údolí včel", které jí přišel pomoct pokřtít Michal Suchánek. Zazněly samozřejmě také... čtěte zde
Vydáno: 26.04.2024 08:48 v sekci Naživo
Jana Kirschner - Přestala jsem se hnát za úspěchem
Rozhovory: Jana Kirschner - Přestala jsem se hnát za úspěchem Do příběhu nového alba Jany Kirschner "Obyčajnosti" významně promluvila pandemie. V Londýně žijící zpěvačka totiž trpěla nedostatkem kontaktu se svými blízkými ze Slovenska, které dle svých slov neviděla rok. Tvorba písní pro... čtěte zde
Vydáno: 25.04.2024 15:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
Pohled do českých hitparád - 16. týden 2024
Český albový žebříček ovládla Yzomandiasova "Paranoia" První desítka tuzemské albové hitparády zůstává i nadále v obležení rapu pro mladou generaci. Obvyklého lídra Viktora Sheena tentokrát v čele vystřídal Yzomandias s novinkou v podobě EP "Paranoia". Popový prapor drží Mirai a... čtěte zde
Vydáno: 25.04.2024 07:30 v sekci Novinky | České hitparády
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 43/2020 - od Ariany Grande přes Keitha Jarretta po B-Side Band (04.11.2020 07:32)
- Nové desky 24/2019 - od Santany přes Jelen po Avishaie Cohena (12.06.2019 06:01)
- Nové desky pro 47. týden (22.11.2015 14:28)
- Na okraj: Pekelnické memento (09.12.2009 10:02)
- Na okraj: Bída českých hudebních podcastů (16.03.2009 05:00)
- Grammy za celoživotní dílo dostanou The Doors či Joan Baez (23.12.2006 09:13)
- Recenze: Dlouhej kouř, pohoda a country (06.12.2003 05:00)

ALBUM TÝDNE 17/2024

Mark Knopfler
One Deep River

Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se nezměnilo. Díkybohu.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber The Prodigy Prince Vladimír Mišík Taylor Swift Kabát Queen Adele Sia Rush Beyoncé Bono U2 AC/DC Mirai Lady Gaga Dua Lipa Liam Gallagher Linkin Park Imagine Dragons
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu