Adrenalin Lubomíra Brabce
autor: Z webu
zvětšit obrázekKytarista Lubomír Brabec je pozoruhodnou osobností, která dokáže spojit dvě diametrálně rozdílné roviny. Obě považuje za dobrodružství života. Jednou z nich je hudba, druhou sport. A pokud byste měli dojem, že to spojit nelze, dokáže vám opak...
To CD se vlastně správně jmenuje Guitar Solo Collection. Vybíral jsem tak, že jsem si pustil všechny svoje nahrávky. Je jich docela slušná řádka – sólových je asi deset hodin muziky. A z nich jsem vybral ty, které považuji za nejlepší. Vybíral jsem i podle obtížnosti, protože mám pocit, že na obtížnější cestě, se člověk více setká s krásnem. Šel jsem taky po jednotlivých obdobích – tedy, aby tam bylo zastoupeno něco z klasicismu, baroka, Španělska i Latinské Ameriky. Některé skladby jsou notoricky známé, ale u některých skladeb mám pocit, že ještě nebyly nikde natočeny.
Je to tak trošku dobrodružství. Já jsem dobrodružná povaha – na jedné straně se to projevuje ve sportech, které dělám, na druhé straně takové dobrodružství může být, když člověk přijde do knihovny, otevře archiv, začne v něm hledat a přijít na to, co tu leží za poklady. Já jsme objevil v pražské Městské knihovně soubor kvartet Nikoly Paganiniho, o kterých se vždycky tvrdilo, že jsou ztracené. A prosím, najednou jsem zjistil, že leží právě tady u nás. Teď čekají na to ,a by mohly být uvedeny.
Já jsem začínal s muzikou od tří let, protože tatínek byl kontrabasista. Já si místo toho vzal kytaru a hrál jsem na ní smyčcem. Potom jsem jako každé správné muzikantské dítě musel hrát na housle, na ty jsem chodil do třinácti a tehdy jsme měl pocit, že na housle asi žádnou holku nesbalím, a že to půjde lépe, když vezmu kytaru. Chtěl jsem hrát big beat. Vážná muzika mě tehdy nezajímala, chtěl jsme v té době živit plaváním. Od šesti jsem totiž plaval za plzeňskou Slavii a docela mi to šlo. Na druhou stranu jsem v té době plaval úplně ve všem – hlavně ve škole, Měl jsem ale obrovské štěstí na učitele.Pan profesor Knobloch mi ukázal nejen krásy kytary, ale i klasické muziky a já najednou začal nejen hrát a cvičit, ale začal jsem se i učit ve škole. Takže se dá říct, že mě muzika zachránila ze životního průšvihu, protože to tehdy vypadalo, že mě s těma známkama nevezmou ani na přidavače u zedníků. Všechny známky jsem si opravil, dostal jsem se na konzervatoř a najednou pro mě všechno bylo vyřešené.
Podle mě totiž nikdy takové rozdělení na vážnou a populární hudbu neexistovalo, to je výmysl posledních pár let. Snaha škatulkoval a škatulkovat špatně. Jediné dělení hudby bylo v historii na církevní a světskou. Až když jsem odstoupili od církví a náboženského života, tak najednou přišel pocit, že se ta hudba musí nějak zařadit. Myslím si, že člověk se může na koncertech tzv. vážné hudby docela dobře bavit,a v případě pop-music , že může jít někdy i o tragédii... (smích). Většina muziky, která byla napsána v minulých obdobích, nebyla samozřejmě myšlenka jako „klasická“ nebo „vážná“. Například, když Mozart psal Dona Giovanniho, tak si ho pískal každý prodavač – bylo to na úrovni dnešních muzikálových melodií. Podle čeho dnes posuzujeme populárnost – že na takové koncerty chodí víc lidí? Já si myslím, že na vážnou muziku jich chodí dost. Vyprodané koncerty Pražského Jara, Pražkého Podzimu, nebo například moje koncerty ve Španělské synagoze, či koncerty které hrajeme v menších městech, jsou toho dokladem.
Jednodušší nebo primitivnější? To je velký rozdíl! Ale my v populární muzice máme spoustu excelentních muzikantů – třeba Lucie Bílá je muzikantka par excellence. Nebo právě teď připravujeme koncert s Kateřinou Brožovou. Když jsem si pustil nějaké její nahrávky, zpívá tak čistě, že by jí to leckterý operák mohl závidět. Nebo Dan Hůlka, vylítl jako hvězda pop-music a ted´ se věnuje jen opeře – a zpívá tak úžasně, že nemá ve svém oboru u nás téměř konkurenci.
Já si vlastně pořád hraji jen tak sám pro sebe.Ale máte-li na mysli, že bych si zpíval třeba písničky u táboráku. Tak to tedy ne. Když tak o tom přemýšlím, mám jednu kuriozitu. Vystudoval jsem lesní roh na konzervatoři, občas si na něj zacvičím a na Vánoce troubím. Pastýř prostě musí zatroubit. (smích)
Nehrál. Ale udělal jsem několik zajímavých projektů s big beatovými muzikanty. Například s Karlem Vágnerem jsme již před lety natočili velice úspěšnou desku Transformace, která se dočkala tří pokračování.Teď v létě jsme spolu vystupovali v Číně našim olympionikům na koncertě nazvaném Muzikanti s duší sportovce. Mělo to takový úspěch, že jsme si řekli, že uděláme podobný koncert i u nás. Nedávno vzniklo CD tří kytaristů naprosto odlišných žánrů – natočil jsem je s jazzmanem Lubošem Andrštem a rockerem Petrem Jandou.
Muzika je především moje největší láska. Dokáže člověku pomoci v těch nejhorších životních situacích, kdy nevíte kudy kam. Je to pro mě samozřejmě i obživa a tedy práce. Pro mne ale práce nádherné, protože je zároveň i mým koníčkem. Těch mám samozřejmě více, ale tenhle je největší.
To se dá rozdělit na dvě části – cestování za koncerty, kdy žijete v nejdražších hotelech, lítáte letadlem první třídou a v podstatě ten pravý život země nevidíte. A druhý způsob cestování, kdy si vezmete bágl, odletíte, spíte v nejlevnějších hotelích, chodíte pěšky a teprve uvidíte, jak to v té které zemi vypadá, jaký je tam život.
Vůbec ne, naopak – mám rád kontrasty. Je to stejné jako přeskoky od populární k vážné muzice, od levného hotelu pro všechny k drahého hotelu jen pro lepší společnost. Člověk by měl poznat všechno.
Já jsme byl v Antarktidě dokonce třikrát. Na začátku všeho bylo seznámení s polárníkem Jaroslavem Pavlíčkem, jehož knížku Přežití v drsné přírodě jsem znal a vyzkoušel sám na sobě pár jeho receptů. Spal jsem v záhrabu ve spacáku v mínus 20 stupních, dělal zimní přechody hor způsobem chaty vyhořely a mnoho dalších.
Ne, o prsty ne, ale o život.
Pozvali mě tehdy na první českou polární stanici, kterou v Antarktidě vybudoval s tím, abych udělal v Antarktidě koncert. Já se vyděsil, nedovedl jsem si představit jak budu hrát v rukavicích tučňákům. On mě ale vysvětlil, že v Antarktidě jsou polární stanice, kde je teplo, hezké prostředí a že jediné, čím polárníci trpí, je nedostatek kultury – protože tam nefunguje televize, rozhlas, nejsou ani noviny. Takže to byl první antarktický koncert. Záznam s něj udělala Japonská televize. Byl jsem pak pozván ještě podruhé za dva roky, na výročí antarktické smlouvy. Potřetí to byla nejdobrodružnější cesta, protože jsme jeli na patnáctimetrové plachetnici. Byla to první nejjižněji proniknuvší česká plachetnice – a ještě navíc jsme se tam potápěli, takže to byla také první potápěčská česká expedice na Antarktidě.
Já jsem vlastně žádný sport nezkoušel. Já jsem je doopravdy dělal a dělám. Hlavní sport pro mě byla vždycky divoká voda, extrémní sjezdy. Teď ale v ni trochu polevuji, ale za to mě střídá moje starší dcera Betka, která teď jezdí s našimi špičkovými extrémními jezdci. Malé lodičky jsem vyměnil za větší a jezdím závody na jachtách. Založili jsme posádku „Sea of Stars“ a snažíme se šlapat na paty našim nejlepším posádkám. V loňském roce jsme byli na mistrovství republiky 2x šestí. V zimě se zabývám lyžováním ve volných terénech a skialpinismem, v létě lezeme po horách a věnuji se canyoningu, tedy lezením v kaňonech. Kromě toho mám vlastního koně, takže občas jezdím. Na koních zase závodí má mladíš dcera Apolena.
Obě dvě umí zahrát na nějaký nástroj, ale budou se asi živit úplně jinak. Mám ale radost, že se v něčem potatily.
Zahajujeme nový cyklus koncertů v pražské Španělské synagoze. Příprava takového projektu vždycky vyžaduje spoustu práce. Bude tam se mnou vystupovat violista Lubomír Malý, houslista Pavel Šporcl a na jaře hobojistka Jana Brožková a Jaroslav Svěcený. Kromě toho připravujeme cyklus pro Návštěvnické centrum plzeňského pivovaru. Jako plzeňský rodák z toho mám velkou radost. A kromě toho mě těší, že se mi podařilo prosadit a zastupitelstvo města to schválilo, aby byla v Plzni postavena socha hudebnímu skladateli Václavu Trojanovi.
Já bych rád, aby mělo. Za těch dvacet let mám totiž těch nahrávek tolik, že by pokračování mohlo být klidně devět. Domluvili jsme se na příští rok se Supraphonem, že uděláme dvojku a bude to kolekce Kytarových koncertů.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Mefisto nepřestává dodnes fascinovat
Činohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to slavnostní premiérou celý článek
HUDBA
HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska
Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek