RECENZE: Honza Křížek na svém debutu ukazuje cit a hravost sobě vlastní

Vydáno 10.11.2017 | autor: Hana Bukáčková

Přímočaré album od energického živlu - to je sólový debut Honzy Křížka. Vyrovnaná, ale přitom pestrá deska vznikla za půl roku - až na jaře složil  zpěvák její první tóny. Písničky na albu jsou stoprocentně odžité, aniž by to bylo klišé či prázdná fráze.

RECENZE: Honza Křížek na svém debutu ukazuje cit a hravost sobě vlastní RECENZE: Honza Křížek na svém debutu ukazuje cit a hravost sobě vlastní

Honza Křížek

Honza Křížek

Na první záběr, Láska je v nás!, Padám vzhůru, Nahý kormorán, Protiklad, Planety, Rozsvítíme spolu hvězdy, Signál, Tsunami, Slunečný hrob, Ztracená, Runway, V loužích

13 trax / 41:39 min

Vydavatel: Supraphon

Začátkem prosince to bude rok, co nás opustil Radim Hladík a tím skončila i éra Blue Effectu. Po třinácti letech byl zpěvák a kytarista Honza Křížek, zvyklý neustále koncertně kočovat, ze dne na den "bez práce". Krom slíbených výročních koncertů Walk Choc Ice k pětadvaceti letům existence neměl nic domluveného, a tak se střemhlav, přesto s rozumem, vydal krok po kroku k sólové kariéře. A udělal dobře. Léty nasbírané zkušenosti přetavil v kvalitně zpracovaný debut.

Za neuvěřitelně krátkou dobu vznikla výtečná deska. Honzův pevný, výrazný hlas je na ní silným atributem, který doplňují vhodně zvolené instrumentály. Ty si obstaral víceméně ve své režii. Příjemný rock ve všech různých spektrech dá vyniknout variabilnosti Křížka, který má základy právě v energické, rockové muzice. Slyšíme otevřenou zpověď čtyřicátníka ošlehaného životními zkušenostmi, kdy Honza popustil ven nashromážděné pocity, které "vtěsnal" do svých dvanácti písní. A papiňák mohl začít naplno prskat.

Honza Křížek interview: Miluju svobodu, která je draze vykoupená hromadou potu

RESTART K NOVÝM ZÍTŘKŮM

Album je ve svém obsahu věrohodné, na nic si nehraje a je pro posluchače jasně srozumitelné. Dává přesné a zároveň jednoduché sdělení, bez přehnaného patosu. Křížek se tu ocitá na rozcestí, kdy bilancuje nad svým počínáním (Padám vzhůru či Protiklad). Vyzpívává se z emočních vln, které za poslední dobu otřásly jeho pramici (duši) na předtím stojaté vodě, ať už se to týká ztrát a nálezů v podobě odchodu Radima Hladíka či vyznání lásky ke své ženě a dětem jako v písni Tsunami či Láska je v nás!. Hladíkovi vzdává hold i coverem Slunečný hrob, kterého se za pomocí kytarového mága Michala Pavlíčka zhostil s noblesou a pokorou.

BLOG: S Honzou Křížkem ve studiu - O ztrátách a nálezech i vyřvaných hlasivkách

Písně jsou plnotučné jak nejlepší hořčice na trhu, vyrobená z nejlepších ingrediencí, střídají se zde jemné a tvrdší nuance. Každá další skladba má říznější chuť než ta předchozí. Přitom začínáme nenápadně chorálovým popěvkem k Na první záběr, který se během chvil změní v pestrou pastvu pro uši. To Runway se nese v nezkrotném tempu a patří mezi nejlepší songy alba. Alba, které není uděláno na půl plynu, ale Křížek jím svou sólovou dráhu odpálil naplno. Jeho restart k novým zítřkům se povedl na jedničku.

Text: Hana Bukáčková

Témata: Honza Křížek, Blue Effect, Slunečný hrob

5,00